نوشته شده توسط : احسان

 

 
فیبر نوریپس از اختراعلیزر در سال ۱۹۶۰ میلادی، ایده بکارگیری فیبر نوری برای انتقالاطلاعات شکل گرفت. خبر ساخت اولین فیبر نوری در سال ۱۹۶۶ هم‌زمان درانگلیس وفرانسه با تضعیفی ۱۰۰۰ db/km اعلام شد که عملا در انتقال اطلاعات مخابراتی قابلاستفاده نبود تا اینکه در سال ۱۹۷۶ با کوشش فراوان پژوهندگان، تلفات فیبرنوری تولیدی شدیدآ کاهش داده شد و به مقداری رسید که قابل ملاحظه باسیم‌هایهم‌محور بکاررفته در شبکهمخابرات بود. فیبر نوری ازپالس‌های نور برای انتقال داده‌ها از طریق تارهایسیلکون بهره می‌گیرد. یک کابل فیبر نوری که کمتر از یک اینچ قطر دارد می‌تواندصدها هزار مکالمهٔ صوتی را حمل کند . فیبرهای نوری تجاری ظرفیت ۲٫۵گیگابایت در ثانیه تا ۱۰ گیگابایت در ثانیه را فراهم می‌سازند . فیبر نوری از چندینلایه ساخته می‌شود. درونی‌ترین لایه را هسته می‌نامند. هسته شامل یک تارکاملاً بازتاب کننده از شیشه خالص (معمولاً) است. هسته در بعضی از کابل‌هااز پلاستیک کا ملاً بازتابنده ساخته می‌شود، که هزینه ساخت را پایینمی‌آورد. با این حال، یک هسته پلاستیکی معمولاً کیفیت شیشه را ندارد وبیشتر برای حمل داده‌ها در فواصل کوتاه به کار می‌رود. حول هسته بخش پوستهقرار دارد، که از شیشه یا پلاستیک ساخته می‌شود. هسته و پوسته به همراه همیک رابط بازتابنده را تشکیل می‌دهند که با عث می‌شود که نور در هسته تابیده شود تا از سطحی به طرف مرکز هسته باز تابیده شود که در آن دو ماده بههم می‌رسند. این عمل بازتاب نور به مرکز هسته را (بازتاب داخلی کلی) می‌نامند. قطر هسته و پوسته با هم حدود ۱۲۵ میکرون است (هر میکرون معادل یک میلیونیممتر است)، که در حدود اندازه یک تار موی انسان است. بسته به سازنده، حولپوسته چند لایه محافظ، شامل یک پوشش قرار می‌گیرد.
 
یک پوشش محافظ پلاستکی سخت لایه بیرونی را تشکیل می‌دهد. این لایه کلکابل را در خود نگه می‌دارد، که می‌تواند صدها فیبر نوری مختلف را در بربگیرد. قطر یک کابل نمونه کمتر از یک اینچ است .
از لحاظ کلی، دو نوع فیبر وجود دارد: تک حالتی و چند حالتی. فیبر تکحالتی یک سیگنال نوری را در هر زمان انتشار می‌دهد، در حالی که فیبر چندحالتی می‌تواند صدها حالت نور را به طور هم‌زمان انتقال بدهد .
فیبر نوری در ایران
درایران در اوایل دهه ۶۰، فعالیت‌های پژوهشی در زمینه فیبر نوری در پژوهشگاه، برپاییمجتمع تولید فیبر نوری درپونکتهران را درپی داشت و عملا در سال ۱۳۷۳ تولید فیبر نوری با ظرفیت ۵۰٫۰۰۰کیلومتر در سال در ایران آغاز شد. فعالیت استفاده از کابل‌های نوری در دیگر شهرهایبزرگ ایران آغاز شد تا در آینده نزدیک از طریق یک شبکه ملی مخابرات نوریبه هم بپیوندند. اولین پروژه فیبرنوری با اجرای ۷۰۰ کیلومتر کابل با ۱۳هزار کانال بین چندین مسیر با هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال بینسالهای ۶۹ تا ۷۳ انجام شد. در برنامه دوم توسعه پروژه فیبرنوری با ۱۱۶۰۰کیلومتر کابل با ۶۲۰ هزار کانال بین شهری با هزینه ۶۵۴ میلیارد ریال درسالهای ۷۴ تا ۷۸ به انجام رسید و نهایتا در برنامه سوم توسعه ۱۷۸۵۰کیلومتر تا ۲ میلیون کانال با پروتکشن بین شهرهای کشور با هزینه‌ای بالغبر ۱۰۳۵ میلیارد در سالهای ۷۹ تا ۸۳ اجرا شد.
فیبرنوری یک موجبر
استوانه‌ای از جنسشیشه یاپلاستیک است که دو ناحیه مغزی وغلاف باضریب شکست متفاوت و دو لایه پوششی اولیه و ثانویه پلاستیکی تشکیل شده‌است. برپایهقانون اسنل برای انتشارنور در فیبر نوری شرط: می‌بایست برقرار باشد که به ترتیب ضریب شکست‌های مغزی وغلاف هستند. انتشار نور تحت تأثیر عواملی ذاتی و اکتسابی دچار تضعیفمی‌شود. این عوامل عمدتآ ناشی از جذبفرابنفش، جذبفروسرخ،پراکندگی رایلی،خمش و فشارهای مکانیکی بر آنها هستند.
سیستم‌های مخابرات فیبر نوری
گسترش ارتباطات و راحتی انتقال اطلاعات از طریق سیستم‌های انتقال ومخابرات فیبر نوری یکی از پر اهمیت‌ترین موارد مورد بحث در جهان امروزاست. سرعت دقت و تسهیل از مهم‌ترین ویژگی‌های مخابرات فیبر نوری می‌باشد. یکی از پر اهمیت‌ترین موارد استفاده از مخابرات فیبر نوری آسانی انتقال درفرستادن سیگنال‌های حامل اطلاعات دیجیتالی است که قابلیت تقسیم بندی درحوزه زمانی را دارا می‌باشد. این به این معنی است که مخابرات دیجیتالتامین کننده پتانسیل کافی برای استفاده از امکانات مخابره اطلاعات درپکیجهای کوچک انتقال در حوزه زمانی است.برای مثال عملکرد مخابرات فیبرنوری با توانایی ۲۰ مگا هرتز با داشتن پهنای باند ۲۰ کیلو هرتز دارایگنجایش اطلاعاتی ۰٫۱٪ می‌باشد. امروزه انتقال سیگنالها به وسیله امواجنوری به همراه تکنیکهای وابسته به انتقال شهرت و آوازه سیستم‌های انتقالماهوارهای را به شدت مورد تهدید قرار داده‌است. دیر زمانی ست که این مطلبکه نور می‌تواند برای انتقال اطلاعات مورد استفاده قرار گیرد به اثباترسیده‌است و بشر امروزه توانسته‌است که از سرعت فوق العاده آن به بهترینوجه استفاده کند. در سال ۱۸۸۰ میلادی الکساندر گراهام بل ۴ سال بعد ازاختراع تلفن موفق به اخذ امتیاز نامه خود در زمینه مخابرات امواج نوریبرای دستگاه خود با عنوان فوتو تلفن گردید. در ۱۵ سال اخیر با پیشرفت لیزربه عنوان یک منبع نور بسیار قدرتمند و خطوط انتقال فیبرهای نوری فاکتورهایجدیدی از تکنولوژی و تجارت بهتر را برای انسان به ارمغان آورده‌است. مخابرات فیبر نوری ابتدا به عنوان یک مخابرات از راه دور قرار دادی تلقیمی‌شد که در آن امواج نوری به عنوان حامل یک یا چند واسطه انتقال استفادهمی‌شد. با وجود آنکه امواج نوری حامل سیگنالهای آنالوگ بودند اماسیگنالهای نوری همچنان به عنوان سیستم مخابرات دیجیتال بدون تغییر باقیمانده‌است. از دلایل این امر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱)تکنیکهایمخابرات در سیستم‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گرفت ۲)سیستم‌های جدید بابالاترین تلنولوژی برای داشتن بیشترین گنجایش کارآمدی سرعت و دقت طراحیشده بود. ۳)انتقال به کمک خطوط نوری امکان استفاده از تکنیکهای دیجیتال رافراهم می‌ساخت. این مطلب نیاز انسان را به دسترسی به مخابره اطلاعات رابهصورت بیت به بیت پاسخگو بود
  • توانایی پردازش اطلاعات در حجم وسیع: از آنجایی که مخابرات فیبر نوریدارای کارایی بالاتری نسبت به سیمهای مسی سنتی هستند بشر امروزی تمایلچندانی برای پیروی از سنت دیرینه خود ندارد و توانایی پردازش حجم وسیعی ازاطلاعات در مخابره فیبر نوری او را مجذوب و شیفته خود ساخته‌است
  • آزادی از نویزهای الکتریکی:بافت یک فیبر نوری از جنس پلاستیک یا شییشهبه دلیل رسانندگی انتخاب می‌شود.در نتیجه یک حامل موج نوری می‌تواند ازپتانسیل موثر میدانهای الکتریکی در امان باشد. از قابلیت‌های مهم این نوعمخابرات می‌توان به امکان عبور کابل حامل موج نوری از میان یک میدانالکترومغناطیسی قوی اشاره کرد که سیگنالهای نام برده بدون آلودگی ازپارازیت‌های الکتریکی و یا سیگنالهای مداخله گر به حد اکثر کارایی خودخواهند رسید.
فیبرهای نوری نسل سوم
طراحان فیبرهای نسل سوم، فیبرهایی را مد نظر داشتند که دارای کمترین تلفات وپاشندگی باشند. برای دستیابی به این نوع فیبرها، محققین از حداقل تلفات در طول موج 1550 نانومتر و از حداقلپاشندگی در طول موج 1310 نانومتر بهره جستند و فیبری را طراحی کردند که دارایساختار نسبتاً پیچیده‌تری بود. در عمل با تغییراتی در پروفایل ضریب شکستفیبرهای تک مد از نسل دوم، که حداقل پاشندگی آن در محدوده 1.3 میکرون قرارداشت، به محدوده 1.55 میکرون انتقال داده شد و بدین ترتیب فیبر نوری باماهیت متفاوتی موسوم بهفیبر دی.اس.اف ساخته شد.
کاربردهای فیبر نوری
  1. کاربرد در حسگرها: استفاده ازحسگرهای فیبر نوری برای اندازه‌گیری کمیت‌های فیزیکی مانندجریان الکتریکی،میدان مغناطیسی،فشار،حرارت،جابجایی،آلودگی آب‌های دریا، سطح مایعات، تشعشعات پرتوهای گاما و ایکس در سال‌هایاخیر شروع شده‌است. در این نوع حسگرها، از فیبر نوری به عنوان عنصر اصلیحسگر بهره‌گیری می‌شود بدین ترتیب که ویژگی‌های فیبر تحت میدان کمیت مورداندازه‌گیری تغییر یافته و با اندازه شدت کمیت تأثیرپذیر می‌شود.
  2. کاربردهای نظامی: فیبر نوری کاربردهای بی‌شماری درصنایع دفاع دارد که از آن جمله می‌توان برقراری ارتباط و کنترل با آنتنرادار، کنترل و هدایتموشک‌ها، ارتباطزیردریاییها (هیدروفون) را نام برد.
  3. کاربردهای پزشکی: فیبرنوری در تشخیصبیماری‌ها وآزمایشهای گوناگون درپزشکی کاربرد فراوان دارد که از آن جمله می‌توان دُزیمتری غدد سرطانی، شناسایی نارسایی‌های داخلی بدن،جراحی لیزری، استفاده دردندانپزشکی و اندازه‌گیری مایعات وخون نام برد. 4-کاربرد فیبرنوری درروشنائی *
از جمله کاربردهای فیبر نوری که در اواخر قرن بیستم بعنوان یک فناوریروشنایی متداول شده ودر چند سال قرن اخیر توسعه ورشد فراوانی پیدا کردهاست کاربرد آن درسیستم های روشنایی است. دراین فناوری نور از منبع نوری کهمیتواند نور مصنوعی (نورلامپهای الکتریکی)ویا نور طبیعی (نور خورشید)باشدوارد فیبر نوری شده وازاین طریق به محل مصرف منتقل میشود.به این ترتیبنوربه هرنقطه ای که درجهت تابش مستقیم آن نمی باشد منتقل میشود .امتیازاین نور که موجبات رشد سریع بکارگیری وتوجه زیاد به این فناوری شده استاین است که فاقد الکتریسیته گرما وتشعشعات خطرناک ماورائ بنفش بوده(نورخالص وبی خطر)و دیگر اینکه بااین فناوری میشود نور روز(بدون گرما واشعههای ماورائ بنفش)راهم به داخل ساختمانهاو نقاط غیر قابل دسترسی به نورخورشید منتقل کرد.
" سيستم روشنائي فيبر نوري بر چه اساسي كار ميكند."
سيستمهاي روشنائي فيبر نوري بر اساس سيستمهاي هدايتگر کار می کنند. ازجمله سيستمهاي هدايتگر يك سيستم ساده انتقال آب جهت آبیاري,) شامل پمپشلنگ و آب پاش) ميباشد در اين سيستم ساده آب توسط پمپ داخل شلنگ پمپاژميشود سپس آب ازطريق شلنگ به محل مصرف منتقل ميشود در محل مصرف آب توسطآبپاش سرشلنگ به مصرف آبياري ميرسد. سيستم روشنائي فيبر نوری نيز يك سيستمهدايتگر نور (Light Guide) ميباشد.یک سیستم فیبر نوری شامل سه جزء مولدنور، فيبر نوري و چراغ نوري يا فيكسچر ميباشد در اين سيستم, نور توسطقسمتي كه به آن نورده (Illuminator) يا ژنراتور ميگويند توليد ميشود. نورتوليد شده وارد فيبر نوري ميشود، فيبر نوري نور را به محل مصرف (كه جائيغير از محل توليد نور ميباشد), منتقل ميكند. محل مصرف نور در هر جایی نسبتبه نورده ميتواندواقع شود و معمولاً اين محل در نقطه اي خارج از دسترس وتشعشع مستقيم نور توليدي نورده قرار دارد. نور منتقل شده در محل مصرف،توسط فيكسچر يا چراغ نوري متناسب با نوع مصرف به منظور روشنائي،نورپردازي, علایم نوری و, تابلوی نوری و يا هر مصرف ديگري مورد استفادهقرار ميگيرد. چون مشخصة اصلي سيستمهاي هدايتگر نوري انتقال نور به محليجدا و دور از محل توليد نور ميباشد به آنها سيستمهاي روشنائي با منبع نوريمجزا( Remote Source Lighting) هم میگويند. اين سيستمها بسته به نوع مولدنوري كه ميتواند منبع نور طبيعي (مثل نور روز يا نور خورشيد) و يا منبعنور مصنوعي (نور انواع لامپهاي الكتريكي) باشد و بسته به نوع هدايتگر نوريكه ميتواند فيبر نوري و يا لوله نوري Light Pipeیا(Light Tube باشد تقسيمبندي ميشود. البته سيستم روشنائي فيبر نوري از متداولترين سيستمهایروشنایی بامنبع نوری مجزا هستند; که هم براي انتقال نور طبيعي و هم برايانتقال نور مصنوعي کاملا مناسب می باشند وبا توجه به این مشخصات و بدليلامتيازات فراواني كه دارند امروزه اشاعه فراواني پيدا كرده اند و بدلیلقابلیت های زیاد اين سيستمها, از آنها بعنوان روشنائي آينده نام بردهميشود. در سيستم های لوله نوري هم كه اساس مشتركي با سيستم روشنائي فيبرنوري دارند، انتقال و هدايت نور توسط لوله هائي كه داخل آنها صيقلي بوده ويا يك لايه شفاف (Prismatic) جهت انعكاس در داخل آنها قرار دارد انجام میگیرد.در لوله های نوری هم انتقال نور براساس پديده انعكاس کامل داخليانجام مي پذيرد در اين سيستمها محيط هدايتگر هواي داخل لوله نوري ميباشد.
"روشنائي فيبر نوري داراي چه خصوصياتي ميباشد؟"
عمده ترين خصيصة روشنائي فيبر نوري كه آنرا از ساير تكنولوژيها وروشهای طراحي روشنائي متمايز ميسازد جداسازي نور از ساير مولفه هايالكترومغناطيسي آن ميباشد. به عبارت ديگر تمام اشعه هاي نوري كه تاكنونبطور متداول بكار رفته اند علاوه بر نور مرئي شامل مولفه هاي ديگري چونحرارت - تشعشعات ماوراء بنفش uv، تشعشعات مادون قرمز IR (در مورد نورهايطبيعي)هستند و روشنائي الكتريكي علاوه بر اين مولفه ها امواجالكترومغناطيسي و الكتريسيته را نيز شامل ميشود. اما نور فيبر نوری فاقدتمام این گونه تشعشعات است و خالصترين نور جهت مصارف روشنائي و ساير موارداستفاده اختصاصی ميباشد. دومين خصيصة اين سيستم روشنائي عايق بودن، محكمبودن، بي اثربودن و پايدار بودن قطعات تشكيل دهندة اين سيستم ميباشد. درآن سيم بكار نرفته است و لامپهاي شكستني در اين سيستم وجود ندارد. سومينخصيصه اين سيستم روشنائي سبك و كم حجم بودن قطعات آن ميباشد. چهارمينخصيصه آن انطباق با نيازهاي روحي و رواني انسان و محيط زيست ميباشدبطوريكه در هماهنگي كامل با طبيعت و احساسات زيباشناختي انسان هست. پنجمينخصيصة اين سيستم روشنائي امكان تقسيم نور يك منبع نور به نقاط مختلف میباشد به طوریکه گاه تا صدها نقطه مجزا براساس مقدارروشنائي و نور موردنيازتوسط یک منبع نوری روشن می شوند.و اين از مشخصات منحصر به فرد تكنولوژيروشنایی فیبر نوری می باشد. بطوريكه در سيستم روشنائي متداول الكتريكي هرلامپ يا مولد نور قادر به روشنایی يك منطقه و يا نورپردازی يك شي ميباشدونور آنرا نميتوان به قسمت های مختلف تقسیم وبه نقاط مختلف منتقلكرد.همين نقيصه سيستمهاي روشنائي متداول معمولاً باعث به هدر رفتن مقدارزيادي از انرژي نوارني ميشود. براي مثال در يك لامپ رشته اي معمولي فقط یکهشتم انرژي مصرفي لامپ به نور مرئي تبديل ميشود.بقیه آن به گرما و تشعشعاتغيرمرئي و اكثراً مضر تبديل ميشود. از اين مقدار انرژي هم كه به نور تبديلشده است فقط یک سوم آن به عنوان روشنائي مفيد موثر مورد استفاده قرارميگيرد ودوسوم آن در اشكال نور غيرموثر (براي روشن كردن فضاهائي كه نيازيبه روشنایی آنها نميباشد) به هدر ميرود. ملاحظه ميشود كه حداکثر فقط 4% انرژي يك لامپ رشته اي به نور مفيد تبديل ميشود و در بهترين حالت بالامپهاي كم مصرف مقدار بهره وري به سه برابر يعني حدوداً 12% رسيده است وبا توجه به اين واقعیت كه حدود 30% كل مصرف الكتريكي در جهان صرف روشنائيداخلي و خارجي ميشود متوجه حجم عظيم تلفات ميشويم. لذا ً مسئله روشنائيوتلفات انرژي قابل توجه در آن, امروزه به يك چالش جدي تبدیل شده است وحكومتها و سازمانهاي بين المللي توجه زيادي به حل اين مشكل دارند. راهكارهاي كلي كه براي اين مشكل تعريف شده است عبارتند از: 1- افزايش بهرهوري لامپها ومنابع نوري 2- استفاده از نور روز و نور خورشيد 3- استفاده ازنور وظيفه اي ( یعنی هدايت نور به منطقه موردنياز جهت روشنائي و جلوگيرياز روشن كردن قسمتهائي كه نيازي به آن نميباشد). 4- كاهش دفع حرارت ناشياز روشنائي در محل مصرف نور كه موجب تلفات مضاعف انرژي شده و باعث ميشودمجدداً با صرف انرژي الكتريكي ديگري توسط سيستمهاي مبرد, گرماي ايجاد شدهدفع شود. سيستمهاي روشنائي فيبر نوري با مشخصاتي كه دارند قادرند در هر 4مقوله صرفه جوئي و بهبود الگوهاي مصرف انرژي روشنائي موثر واقع شوند وهمين مشخصات منحصر بفرد اين تكنولوژي است كه آنرا ممتاز كرده است. بطوريكهبا وجود نوپا بودن اين تكنولوژي (بيش از 15 سال از استفاده ازفناوری فيبرنوري در روشنائي ساختمانها و ... نميگذرد) اميد فراواني به آينده و همهگير شدن اين سيستم نوري وجود دارد و امروزه بيشترين تحقيقات و سرمايهگذاريها در زمينه روشنائي در تكنولوژي روشنائي فيبرهاي نوري ونیز توليدلامپها (منابع نوري) با كارآئي بالاتر انجام ميپذيرد. حال به نقش سيستمهايروشنائي با منبع نوري مجزا و تكنولوژي فيبر نوري در راهكارهاي چهار گانهصرفه جوئي در مصرف انرژي در روشنائي ميپردازيم. الف : نقش اين تكنولوژي درافزايش بهره وري لامپها و منابع نوري. در زمينه توليد لامپها با بهره وريو كارآئي بالاتر بطورکلی عمدة تحقيقات در ساخت لامپهاي پر قدرت . LED باامکان توليد نور سفيد توسط آنها و ديگر در ساخت لامپهاي پلاسماي سلفوري كهSLS (SULFUR LIGHT SYSTEM) و PLS (PLASMA LIGHT SYSTEM) نامگذاري شده اند،متمركز شده است. در هردوی اين تحقيقات نتايج موفقيت آميز و اميدوار كنندهاي بدست آمده است. امروزه لامپهاي پرقدرت LED با نور سفيد (در شکل LEDهاي GRB و LEDهاي فلور سنتي از ترکیب LEDهای با نور آبی وLEDهای با تابشماورائ بنفش با استفاده از یک لایه فلورسنت ) بصورت تجارتي وارد بازار شدهاند .لامپ های پرقدرت LED تا توان 75 وات معادل لامپ های رشته ای وبا توانموثر 10 وات ساختهشده اند.ولي در تولید لامپ های پر وات LED بدلیل مسئلهدفع حرارت لایه های داخلی آن ونیز درساخت لامپ های LED با نور کاملاسفیدومطلوب مشکلاتی وجود دارد.وباید اذعان کرد تارفع کامل این مشکلات وفراگیر شدن آنها وجایگزینی با لامپ های موجود راه درازی در پیش است.در صورتتولید لامپ های پر قدرت LED بدلیل عدم تولید تشعشعات حرارتی وعمر بسیارزیاد می توان از آنها به عنوان منبع نوری سیستم های روشنایی فیبر نوریاستفاده کرد .البته هم اکنون نیز در مواردیکه دریک طرح روشنایی فیبر نوریبه نور کم نیاز باشد این لامپ ها به کار می روند. لامپهاي سلفوري از گدازش (Fusion) سلفور در ميدان ميكروويو با فركانس حدود 5/2 گيگاهرتز توليدميشود به اين ترتيب كه حدود چند ميليگرم سلفور به همراه گاز بي اثر آرگوندر يك حباب کروی با قطر حدود سه سانتيمتر از جنس كوارتز در معرض ميدانچرخان ميكرويو قرار ميگيرد. درنتيجه توليد گرماي فوق العاده, سلفور به شكلپلاسما در می آید و توليد نور ميكند. اين روش, مشابه نور توليد شده درخورشيدمی باشد و داراي خواص نوري همانند نور خورشید می باشد و گرماي نورآنحدود 6000 درجه كلوين (شبيه نور خورشيد) ميباشد. نور توليد شده توسط اينلامپها حرارت ايجاد نميكند و شامل تشعشعاتUV نميباشد و بالاترين بهره وريدر بين لامپهایی را دارد که تا کنون ساخته شده است بطوری که بازده نوری آنحدود Luman/watt180 می باشد. ولی اين لامپها توليد خيرگي بسار زياديميكنند بطوريكه مستقيماً براي استفاده در مقاصد روشنائي مناسب نمی باشند. و داراي توان نوري بسيار زياد هستند (برای مثال لامپهاي SLS با توان نوریمعادل kw36 يعني با قدرت توليد روشنائي معادل 360 لامپ صد وات رشته ايساخته شده اند) اين لامپها مناسب براي استفاده در سيستمهاي روشنائي بامنبع نوري مجزا یعنی Remote Source Lighting (RSL) ميباشند. فلذا درصورتتوسعه استفاده از سيستمهاي RSL امکان بكارگيري اينگونه لامپها و دسترسي بهمنابع نوري با بهره وري بالاتر فراهم خواهد شد. ب : نقش سيستم روشنائيفيبر نوري (RSL) در استفاده از نور خورشيد و نور روز براساس تحقيقاتي كهانجام شده است حداكثر مصرف برق در زمينه روشنائي مقارن ظهر يعني در زمانياست كه خورشيد بيشترين تابش را دارد. اگر بصورت واقع بينانه اي استفاده ازنور روز در ساختمانها موردبررسي قرار گيرد باید قبول کرد با وجود تاكيد بهاستفاده از اين موهبت رايگان عملاً امروزه در ساختمانها نور خورشید به طورموثري مورد استفاده قرار نميگيرد. بطوريكه در ساختمانها (بخصوص ساختمانهايبزرگ و برجها) يا نور طبيعي كافي به تمام نقاط ساختمان نمی رسد و يا اگردر مواردي اطاقها نورگير باشد به خاطر وجود خيرگي در نور خورشيد و ياانتقال حرارت خورشيد معمولاً پرده ها كشيده هستند وبیشتر از روشنائي برقاستفاده ميشود. درواقع وجود گرما، خيرگي و تشعشعاتUV در نور مستقيمخورشيد و نيز عدم امکان انتقال نور خورشيد به تمام نقاط داخل ساختمانمهمترين دلايل استفاده از روشنائي الكتريكي درموقع روز ميباشند. سيستمهايروشنائي با فيبر نوري و RSL امکان انتقال نور طبيعي خورشيد بدون گرما وبدون تشعشعات مضر و خطرناك را به هر نقطه از ساختمان كه نفوذ نور مسقتيمخورشيد به آنها غيرممكن است (نظير زيرزمينها) فراهم ميسازند. ج : استفادهاز نور وظيفه اي (Functional Lighting) توسط سيستم روشنائي فيبر نوري:

بطوريكه ذكر شد حدود دوسوم از نور مرئي توليد شده توسط منابع نوري بصورت غيرموثر تلف ميشود. روشنائي متداول الكتريكي داراي دو نقيصه اساسي است كه دليل اصلی تلفات نوری زیاد در حين مصرف ميباشد. اول اينكه تمام اشكال منابع نوراني داراي حرارت الكتريكي و تشعشعاتUV مباشند كه وجود اين مولفه هاي نامطلوب همراه نور امکان نزديك كردن منبع نور به محل مصرف را ناممكن   ميسازد، دوم اينكه امكان تقسيم نور منابع روشنائي وانتقال آن به نقاط مختلف وجودندارد. ولي با استفاده از روشنائي فيبر نوري بدليل آنكه اين نور فاقد حرارت،  UV و الكتريسيته ميباشدوبه دلیل آن که فيكسچرهاي آن بسيار كوچك و مينياتوري هستند (امکان كارگذاري ايمن آنها در هر نقطه اي را كه براي چراغهاي معمولي غيرممكن است, فراهم ميسازد). امكان تقسيم روشنائي يك نورده توسط دسته هاي فيبرنوري و انتقال آن به نقاط مختلف با هر مقدار روشنائي موردنياز و در اشكال مختلف نورپردازي وجود دارد. بکار گیری روش نورپردازي وظيفه اي توسط اين سيستم به نحو مطلوبی فراهم است. بطوريكه با استفاده از اين سيستم نوري نگرش ما چه به عنوان طراحان پروژه هاي روشنائي و چه به عنوان مصرف كننده آن دستخوش تغییرات شگرفی خواهد شد.

 

د : سيستم روشنائي فيبر نوري باعث كاهش مصرف برق وصرفه جویی در هزینههای آن ميشود. سيستمهاي روشنائي فيبر نوري فاقد هرگونه حرارتي هستند و نوراين سيستمها كاملاً خنك ميباشد لذا هيچگونه حرارت اضافي درحين روشنائيايجاد نميكند. براساس تحقيقاتي كه انجام شده است حدود 30 درصد توان تبريديدر ساختمانها صرف دفع حرارت ناشي از روشنائي الكتريكي ميشود. و با توجه بهاينكه حدود 12 درصد كل مصرف انرژي الكتريكي صرف سرمايش ساختمانها ميشودمتوجه پتانسيل عظيم اين سيستمها در صرفه جوئي انرژي در صورت همه گير شدناستفاده از آنها ميشویم. ه : سيستم هاي روشنائي فيبرنوري امكان استفاده ازروشنائي مختلط نور طبيعي و مصنوعي(Hybrid Lighting System)را فراهمميسازند. سيستمهاي فيبر نوري بعنوان ساختار اصلي روشنائي ساختمانها, امكاناستفاده از نورمختلط خورشيد(نور روز) و نور مصنوعي را فراهم ميسازد و درصورت استفاده از سیستم روشنایی فیبر نوری نيازي به تاسيسات روشنائي مضاعفدر استفاده از اين دو نور نخواهد بود. با اين توضيحات مختصر سعي شدتوانائي هاي فراوان سيستمهاي فيبر نوري و نقش آنها در صرفه جوئي انرژي،ايجاد خانه هاي سبز، توليد روشنائي منطبق با نيازهاي فطري انسان و طبيعت, و نقش آن در حفظ محيط زيست و كاهش آلاينده هاي محيطي وکاهش توليد گازهايگلخانه اي, با كاهش مصرف انرژي, نشان داده شود.

 
فن آوری ساخت فیبرهای نوری
برای تولید فیبر نوری، نخست ساختار آن در یک میله شیشه‌ای موسوم بهپیش‌سازه از جنس سیلیکا ایجاد می‌گردد و سپس در یک فرایند جداگانه اینمیله کشیده شده تبدیل به فیبر می‌شود. از سال ۱۹۷۰ روش‌های متعددی برایساخت انواع پیش‌سازه‌ها به کار رفته‌است که اغلب آنها بر مبنای رسوب‌دهیلایه‌های شیشه‌ای در داخل یک لوله به عنوان پایه قرار دارند.
روشهای ساخت پیش‌سازه
روش‌های فرآیند فاز بخار برای ساخت پیش‌سازه فیبر نوری را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:
  • رسوب‌دهی داخلی در فاز بخار
  • رسوب‌دهی بیرونی در فاز بخار
  • رسوب‌دهی محوری در فاز بخار
موادلازم در فرایند ساخت پیش سازه
  • تتراکلرید سیلیکون: این ماده برای تأمین لایه‌های شیشه‌ای در فرآیند مورد نیاز است.
  • تتراکلرید ژرمانیوم: این ماده برای افزایش ضریب شکست شیشه در ناحیه مغزی پیش‌سازه استفاده می‌شود.
  • اکسی کلرید فسفریل: برای کاهشدمایواکنش در حین ساخت پیش‌سازه، این مواد وارد واکنش می‌شود.
  • گاز فلوئور: برای کاهش ضریب شکست شیشه در ناحیه غلاف استفاده می‌شود.
  • گاز هلیم: برای نفوذ حرارتی و حباب‌زدایی در حینواکنش شیمیایی در داخل لوله مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • گاز کلر: برای آب‌زدایی محیط داخل لوله قبل از شروع واکنش اصلی مورد نیاز است.
مراحل ساخت
  1. مراحل صیقل گرمایشی: پس از نصب لوله با عبورگازهایکلر واکسیژن، در دمای بالاتر از ۱۸۰۰ درجهسلسیوس لوله صیقل داده می‌شود تابخار آب موجود در جدار درونی لوله از آن خارج شود.
  2. مرحله اچینگ: در این مرحله با عبور گازهای کلر، اکسیژن وفرئون لایه سطحی جدار داخلی لوله پایه خورده می‌شود تا ناهمواری‌ها و ترک‌های سطحی بر روی جدار داخلی لوله از بین بروند.
  3. لایه‌نشانی ناحیه غلاف: در مرحله لایه‌نشانی غلاف، ماده تتراکلرید سیلیسیوم و اکسی کلرید فسفریل به حالتبخار به همراه گازهای [[هلیموارد لوله شیشه‌ای می‌شوند و در حالتی که مشعل اکسی هیدروژن با سرعت تقریبی ۱۲۰ تا ۲۰۰میلی‌متر دردقیقه در طول لوله حرکت می‌کند و دمایی بالاتر از ۱۹۰۰ درجه سلسیوس ایجاد می‌کند، واکنش‌های شیمیایی زیر به دست می‌آیند.
ذرات شیشه‌ای حاصل از واکنش‌های فوق به علت پدیده ترموفرسیس کمی جلوتراز ناحیه داغ پرتاب شده و بر روی جداره داخلی رسوب می‌کنند و با رسیدنمشعل به این ذرات رسوبی حرارت کافی به آنها اعمال می‌شود به طوری که تمامیذرات رسوبی شفاف می‌گردند و به جدار داخلی لوله چسبیده و یکنواخت می‌شوند. بدین ترتیب لایه‌های شیشه‌ای مطابق با طراحی با ترکیب در داخل لوله ایجادمی‌گردند و در نهایت ناحیه غلاف را تشکیل می‌دهند.
 
 


:: موضوعات مرتبط: تحقیق آماده , ,
:: بازدید از این مطلب : 1450
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : احسان

اصل نسبیت

اصل نسبیت یکی از اصول موضوعهٔ نظریهٔ نسبیت خاص است که اینشتین در سال ۱۹۰۵ میلادی آن را مطرح کرد. مطابق این اصل:

قوانین فیزیک در تمام چارچوب‌های لَخت شکل یکسانی دارند.

اصل نسبیت (با کمی ساده‌سازی و چشم‌پوشی از برخی جزئیات) می‌گوید که اگر شما در آزمایشگاه سربسته‌ای قرار داشته باشید و آن آزمایشگاه با سرعت ثابتی نسبت به زمین حرکت کند، شما با هیچ روشی نمی‌توانید تعیین کنید که سرعت‌تان نسبت به زمین چقدر است. (در این بیان از اصل نسبیت فرض شده است که زمین یک چارچوب لخت است (این موضوع دربارهٔ زمین فقط به تقریب صادق است) و نیز فرض شده است که شما نسبت به زمین به نرمی حرکت می‌کنید و آزمایشگاه هیچ لرزش و تکانی ندارد.) به زبان دیگر، هیچ تمایزی میان یک چارچوب لخت و چارچوب لخت دیگری که با سرعت ثابتی نسبت به آن جرکت می‌کند، وجود ندارد، یعنی هیچ چارچوب لخت متمایزی وجود ندارد.

نسبيت خاص و مسئله هم زماني رويدادها

صد سال قبل از اين زماني كه هنوز فيزيك به درستي با نيوتن و قوانينش شناخته مي شد و هيچ كس به فكر كاستي هاي مكانيك نيوتني نيفتاده بود ، آلبرت انيشتين در مقاله اي تحت عنوان « درباره الكترو ديناميك اجسام متحرك» چنين نوشت: « هيچ يك از ويژگيهاي واقعيتهاي مشاهده شده با مفهوم سكون مطلق ارتباط ندارند، ...براي تمام دستگاههائي كه معادلات مكانيك در آنها بر قراراند ، معادلات الكتروديناميكي و اپتيكي نيز در آنها برقرار خواهد بود...بر اين اساس اينشتين دو فرض اساسي بسيار مهم اما ساده كرد كه به جرات مي توان گفت: اين دو فرض ضمن اينكه براي بيان يك نظريه ساده و سازگار الكترو ديناميك اجسام متحرك ، بر پايه نظريه ماكسول براي اجسام ساكن ، كاملاً كافي اند ،دنياي فيزيك را نيز دگرگون كردند .

فرض هاي انيشتين كه بعدها اصل نسبيت انيشتين ناميده شد ، نسبت به فرض هاي نيوتن(اصل نسبيت نيوتني) اين رجحان را دارند كه فراتر از قوانين مكانيك ، تمام قوانين فيزيك را نيز در بر مي گيرند.

انيشتين فرض هاي خود را اين گونه بيان كرد:

1 - قوانين فيزيك در تمام دستگاههاي لخت يكسان هستند و هيچ دستگاه لخت مرجحي وجود ندارد ( اصل نسبيت ).

2 - در فضاي تهي مقدار سرعت نور در تمام دستگاههاي لخت يكسان و برابر با C است ( اصل ثابت بودن سرعت نور).

در حقيقت اصل نسبيت انيشتين اعتقاد به اين موضوع دارد كه ما فقط از حركت نسبي دو دستگاه مي توانيم صحبت كنيم و به هيچ عنوان نمي توانيم به وسيله اندازه گيريهاي فيزيكي بگوئيم يك دستگاه لخت به خودي خود ساكن است يا متحرّك.

تئوري نسبيت خاص انيشتين پيشگوئيهاي مختلفي مي كند كه حقيقتاً برخي از آنها در جهت مقابل مشاهده هاي ما و به عبارت ديگر تصورات اوليه ي ما از آنچه به وقوع مي پيوندد مي باشد توجه به اين نكته بسيار مهم است كه اين پيشگوئيها با چارچوبهاي مرجع مختلف ثابت و متحرك با سرعت نسبي V در ارتباطند و نيز در نسبيت تنها زماني نتايج را قابل قبول مي دانيم كه سرعت V يك كسر متعارف از C سرعت نور باشد. ( به عبارت ديگر V/C براي ما تعريف شده باشد ).

دو پيشگوئي اساسي و مهم كه انيشتين با نسبيت خاص مي كند يكي انقباض طول و ديگري تاخير زمان است.

همان طور كه از گذشته مي دانيم انقباض طول به نتيجه ي اندازه گيري يك جسم در دو چارچوب مختلف اشاره دارد ، اگر در چارچوب مرجع ثابت طول اندازه گيري شده باشد ، در چارچوب ديگري كه نسبت به چارچوب مرجع اوليه حركت دارد طول منقبض شده به نظر مي رسد ، و يا به عبارتي ديگر حركت جسم در طول حركت نسبي اش منقبض شده به نظر مي رسد .

تاخير زماني نيز به اين واقعيت مهم اشاره دارد كه زمان بين رويدادهائي كه در موقعيت هاي يكسان از چارچوب اندازه گيري ثابت هستند كوتاهتر از زماني است كه به وسيله يك ناظر در چارچوب متحرك با سرعت Vاندازه گيري مي شود ، به عبارتي ديگر اين طور گفته مي شود كه به نظر مي رسد ساعتها كندتر كار مي كنند .

در اصل يكي از مهمترين اين نتيجه ها نسبي بودن همزماني است كه مي توان گفت اين مطلب تعبير ديگري از تاخير زماني است و به اين صورت توضيح داده مي شود كه اگرچه ممكن است از ديد يك ناظر در يك چارچوب مرجع دو رويداد در دو مكان متفاوت كاملاً همزمان باشند اما از ديد ناظر ديگر كه در چارچوب مرجع ديگري قرار گرفته است اين اندازه گيري به صورت همزمان نيست و اين طور بيان مي كنيم كه همزماني نيز يك مفهوم نسبي است .

از آنجا كه انقباض طول و تاخير زماني از مهمترين مسائل در فيزيك نسبيت هستند به تفسير و حل يكي از مهمترين مسائل در اين مورد مي پردازيم :

مساله از اين قرار است : قهرمان پرش با نيزه اي را تصور مي كنيم ،( به خاطر داشته باشيم كه يكي از مهمترين مسائل در پرش با نيزه ، طول خود نيزه مي باشد ) قهرمان را A مي ناميم ، او طول نيزه خود را lo اندازه مي گيرد كه ما اين طول را طول اوليه يا طول صحيح نيزه مي ناميم و توجه مي كنيم كه A با سرعت نسبي V در حال حركت است . حال اگر ما يك فرد تماشاچي را در جايگاه در نظر بگيريم و او را B بناميم و از او بخواهيم در دستگاهي كه وي قرار دارد طول ميله را اندازه بگيرد ، Bبا توجه به اينكه مي بيند قهرمان با سرعت بسيار زياد مي دود به گونه اي كه براي وي سرعت نسبي در نظر مي گيرد ، اين طول را l اندازه خواهد گرفت كه پس از مقايسه مشاهده خواهيم كرد كه l از ديد B كوچكتر از loاز ديد Aاست.

l < lo

در حقيقت اگر فرض كنيم كه ميله دوم قهرمان( كه همانند ميله اول است) در كنار تماشاچي افتاده است تماشاچي طول اين ميله را بزرگتر از طول ميله اي كه در دست A است اندازه گيري مي كند ، بنابراين B تصميم مي گيرد اين مطلب را به كميته فني مسابقات اعلام كند و آنها هم اين مطلب را به A ارجاع مي دهند و مباحثه سختي بين A وB در مي گيرد ، A از B مي خواهد كه اين مساله را به وي اثبات كند .

براي اثبات اين مدعي تماشاچي در صدد ساختن اتاقكي به طول l كه كوتاهتر از lo بوده و وي اندازه گرفته بود بر مي آيد . او براي اين اتاقك از پشت و جلو درب مي سازد و از A ميخواهد كه با ميله كوتاه شده اي كه در دست دارد با سرعت به داخل اين ساختمان داخل شود B هر دو درب را مي بندد در حاليكه ميله A كاملاً در داخل اتاقك قرار گرفته است ( البتّه تاكيد كنيم كه اين مساله به خاطر سرعت قهرمان A كه از يك طرف داخل و از طرف ديگر خارج مي شود فقط براي يك لحظه است) اما در هر حال تماشاچي ادعاي خود مبني بر اينكه طول ميله كوتاه شده است را ثابت كرده است.

به نظر شما آيا B درست مي گويد؟

A اين نظريه را باز هم قبول نمي كند و به B مي گويد موقعي كه ميله من از درب جلو وارد انبار شده شما درب پشتي را بسته ايد ، پس همواره ميله من بلندتر خواهد بود.

از آنجائي كه يكي از معروفترين آزمايشها در اين گونه مسائل استفاده از لامپ هاي فلش زن است،

B در فكر ترتيب آزمايشي ديگر به اين ترتيب بر مي آيد:

B مي گويد كه براي بر طرف شدن اين فكر اين بار از چراغ هاي فلش زن استفاده كنيم. طرز كار اين چراغ ها به اين صورت است كه با بسته شدن درب ها اين چراغ ها كه بر روي درب هاي جلو و عقب نصب شده است ، روشن مي شود . با اين توضيحات B از A مي خواهد كه بار ديگر با سرعت وارد اتاقك شود تا هر دو نتيجه مشاهدات خود را گزارش كنند .

B اين طور گزارش مي كند:

هر دو چراغ فلش زن رو به درب هاي جلوئي و پشتي همزمان با هم روشن مي شوند و نتيجه اين كه طول ميله كوتاه شده است .

و اما آنچه A گزارش مي كند به ترتيب زير است :

هنگامي كه ميله من از درب جلو وارد انبار شده چراغي كه روي درب پشتي نصب شده بود زودتر روشن شد .

به نظر شما اين اختلاف نظرها از كجا ناشي مي شود ؟ به عبارت ديگر آيا يكي از اين دو نفر اشتباه مي كنند ؟ و كدام يك ؟

بيائيد اين موضوع را بيشتر تفسير كنيم :

 

گفته تماشا چي (B) صحت دارد زيرا او اين دو رويداد را كاملاً همزمان مشاهده مي كند ، در عين حال گفته قهرمان A هم صحيح است ، به اين علت كه در چارچوب اندازه گيري وي كه در حال حركت با سرعت نسبي V است همزماني مفهومي نسبي پيدا مي كند .

شايد بزرگترين اشتباهي كه ما در مسائل نسبيت مي كنيم عدم توجه به مسائلي از قبيل نسبي بودن سرعت ، نسبي بودن همزماني و ... است . در حقيقت اگر بخواهيم از تعريف انقباض طول هم استفاده كنيم ، مي بينيم ناظري كه در حال حركت با سرعت نسبي V نسبت به ناظر در دستگاه ديگراست ، امّا در دستگاه خود حركتش نسبت به ميله با سرعت نسبي همراه نيست با توجه به مساله تاخير زماني طول ميله را بزرگتر از ناظر در دستگاه ديگر مي بيند . يكي از بهترين نمايش هاي كلي براي مسائل نسبيت ، رسم نمودار مكان- زمان مي باشد . كه در زير اين نمودار را براي هر دو ناظر رسم مي كنيم :

در اين نمودار خطوط نقطه چين نمايش گر ديد ناظرهاست هنگامي كه از لامپهاي فلش زن استفاده شد ، خطوط كم رنگ نمايش گر ديد ناظرهاست هنگامي كه قهرمان با سرعت داخل اطاقك ساخته شده شد و خطوط پررنگ نمايش گر ديد ناظرها در لحظه اول مي باشد .

 



:: موضوعات مرتبط: تحقیق آماده , ,
:: بازدید از این مطلب : 1304
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : احسان

وُویجر

 

 

وُویجر نام دو کاوشگر فضایی است که در دهه ۱۹۷۰ میلادی توسط ناسا برای مطالعه سیاره‌های منظومه ی شمسی به فضا پرتاب شد.
«کاوشگر» به دسته‌ای از فضاپیماهای بدون سرنشین اطلاق می‌شود که برای کاوش و تحقیق در سیارات، ستارگان و به طور کلی اجرام فضایی ساخته و به فضا پرتاب می‌شوند.


نمایی از کاوشگر فضایی ویجر۱


دو کاوشگر ویجر ۱و ویجر ۲ پیشگام اکتشاف سیارات دوردست منظومه ی خورشیدی و اولین ابزار ساخت بشرهستند که از محدوده منظومه شمسی خارج شده و به فضای ژرف ورای آن سفر کرده‌اند. داده‌های بسیار ارزشمندی که این دو کاوشگر در طول ماموریتهای موفق‌شان در اختیار دانشمندان قرار دادند، باعث گسترش زیاد دانش و اطلاعات بشر از ساختار سیارات بزرگ گازی منظومه خورشیدی شده‌است.
کاوشگر ویجر ۱:
کاوشگر «وویجر ۱» در ۵ دسامبر سال ۱۹۷۷ میلادی توسط ایالات متحده برای کاوش و بررسی دقیق سیارات گازی مشتری زحل و فضای ژرف فراتر از آنها به فضا پرتاب شد.
این کاوشگر در تاریخ ۵ مارس ۱۹۷۹ به نزدیک‌ترین فاصله خود نسبت به سیاره مشتری رسید و پس از بررسی و ارسال داده‌هایی بسیار ارزشمند و بنیادین از این سیاره به زمین، به سوی سیاره زحل پیش رفت و پس از گذر از این سیاره در ۱۲ نوامبر ۱۹۸۰ به ورای منظومه شمسی و فضای بیکران بین ستاره‌ای پیش رفت تا سفر بی پایان خود را ادامه دهد


تصویر سی جی تهیه شده توسط ناسا از «وویجر ۱» در حال ورود به مدار اورانوس

کاوشگر وویجر ۲
کاوشگر «وویجر ۲» در تاریخ ۲۵ اوت ۱۹۷۷ میلادی برای کاوش و بررسی دقیق‌تر تمامی سیارات گازی منظومه شمسی از جمله مشتری ،زحل،اورانوس،نپتون، به فضا پرتاب شد. پس از گذر از مشتری و زحل به ترتیب در تاریخ ۹ ژوئیه ۱۹۷۹ و ۲۵ اوت ۱۹۸۱، در روز ۲۴ ژانویه ۱۹۸۶ خود را به اورانوس رساند و پس از عبور از نپتون در ۱۵ اوت سال ۱۹۸۹ همانند وویجر ۱ سفر خود را به سوی ژرفای فضا در پیش گرفت.
:اجزا
آنتن فراگیر
آشکارساز پرتوهای کیهانی
آشکارساز پلاسما
دستگاه عکسبرداری (با دوربین زاویه بسته)
دستگاه عکسبرداری (با دوربین زاویه باز)
طیف سنج فرا بنفش
پرتوسنج و طیف سنج فروسرخ
فتوپلاریمتر
آشکارساز ذرات باردار کم انرژی
آنتهای موج پلاسما و رادیو آسترونومی سیارات
ژنراتور‌های ترمو الکتریکی رادیوایزتوپ
مغناطیس‌سنج
خدمات ویجرها به ستاره شناسي
کاوشگرهای «وویجر» به بررسی دقیق سیارات گازی، ماه (قمر)‌های آنها، میدان مغناطیسی و جاذبه آن ، محاسبه دقیق گرانش و همچنین حلقه‌های زحل و اورانوس پرداختند.
از دیگر ویژگی‌های این ماموریت ، کشف ۲۴ ماه برای سیارات گازی بود.
علاوه بر این دانشمندان به یاری داده‌های ارسالی این دو کاوشگر، به شواهدی دال بر وجود فعالیت‌های آتشفشانی (شبیه ساختارهای زمینی) در یکی از ماه‌های مشتری به نام «آیو» و همچنین آب فشان‌های یخی در بزرگترین ماه نپتون یعنی تریتون پی‌بردند.
کشف تعداد زیادی از حفره‌های بزرگ که حاصل برخورد بسیار شدید دنباله دارها و شهاب سنگ ها بر روی ماه‌های سیارات است، از دیگر اکتشافات این کاوشگرها بود.



تصویر سی جی تهیه شده توسط ناسا از وویجر ۲
هنگام ترک زحل دانشمندان با در نظر گرفتن داده‌های ارسالی توسط وویجرها توانستند جرم و چگالی بیش از ۱۷ ماه (قمر) را محاسبه نمایند و همچنین ساختارهای بنیادی اجزای تشکیل دهنده جوّ رقیق و اسرارآمیز یکی از ماه‌های زحل به نام س تیتان را تعیین نمایند. این داده‌ها سه دهه بعد در ماموریت فضایی کاسینی هویگنس تکمیل شد.
این دو کاوشگر همراه خود ابزارهای بسیار دقیق پژوهشی حمل می‌کردند. از جمله این ابزار آلات می‌توان به ابزاری برای اندازه گیری دقیق میدان الکتریکی (توان یا قدرت،شکل و جهت آن در سیاره)، امواج فرابنفش،امواج مریی،فروسرخ و امواج رادیویی (در طول موج‌های مختلف) که توسط سیارات و ماه‌ها و حلقه‌هایشان تولید می‌شود اشاره کرد.
از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های که در طی این سفر اکتشافی اتفاق افتاد، ایجاد اختلال در ارتباط بین کاوشگرها و زمین در هنگام عبور این دو فضاپیما از پشت سیاره‌ها است، به عبارت دیگر جوّ سیارات و برخی از حلقه‌ها مانع از ارسال امواج رادیویی توسط کاوشگرها به زمین بودند
صدا،تصویر و نوع بشر برای موجودات فضایی
علاوه بر ابزارهای پژوهشی و اندازه‌گیری، هر دو کاوشگر با خود لوحی از جنس طلا حمل می‌کنند. در این صفحات مدور فلزی دیجیتالی، مطالب زیر ثبت شده‌است:
فراز‌هایی از تمدن انسان به زبان ریاضی
تصویری از دو انسان (زن و مرد) با با دستان افراشته به نشانه دوستی
نشانی جایگاه زمین در منظومه شمسی و کهکشان راه شیری
ایده ی قرار دادن صفحات:
اندیشه قرار دادن پیام‌هایی برای موجودات هوشمند فرازمینی نخستین بار توسط «اریک بورگس» مطرح شد. سپس کارل ساگان، ستاره‌شناس و اخترشیمیدان مشهور آمریکایی و از پیشگامان روش‌های برقراری ارتباط با موجودات هوشمند فرازمینی‌، از این ایده به شدت استقبال کرد.
سرانجام ناسا با این طرح موافقت کرد و سه هفته به وی فرصت داد تا پلاکی را طراحی کند. ساگان با همکاری فرانک دریک پلاک را طراحی کردند؛ البته طراحی هنری این پلاک را همسر کارل سیگان - لیندا سالزمن- انجام داد.

 

 

 

تصویری از دیسک کاوشگر وویجر ۱


!!!محتوای صفحات،اشعار سعدی شیرازی در فضا
در صفحه‌ای ۱۲ اینچی مسی با روکش طلا چکیده‌ای از فرهنگ و آثاری از زندگی گونه‌های مختلف در زمین قرار داده شده‌است:
۱۱۵ قطعه عکس آنالوگ
اصواتی از زمین
صدای رعد و برق
صدای گریه یک شیرخوار
صدای یک نهنگ وال
صدای برخورد امواج به ساحل
صدای قلب و گام برداشتن انسان
و چند صدای دیگر
موسیقی‌های منتخب از فرهنگ‌ها و نواحی مختلف (۹۰ دقیقه): قطعات مختلفی از باخ و بتهوون تا لوپی آرمسترانگ و چاک بری در دیسک گنجانده شده‌اند. موسیقی‌ها متعلق به فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف هستند: چین،ژاپن،آذربایجان،اندونزی، مکزیک،پرو،بلغارستان،سنگال
سلام و خوشامدگویی به ۵۵ زبان: این خوشامدگویی‌ها با زبان آکادی که در سومر ۶ هزار سال پیش صحبت می‌شد آغاز می‌شود و با یکی از زبان‌های محلی چینی به نام پایان می‌یاید
همچنین سلام به زبان فارسی که با شعر «بنی آدم اعضای یکدیگرند» سعدی دنبال می‌شود. پیام فارسی به خاطر شعر سعدی یکی از طولانی‌ترین پیام‌های وویجر است.
دانشمندان امیدوارند وویجرها در طول سفر طولانیشان در فضای بیکران، با یک تمدن فرازمینی هوشمند برخورد داشته باشند. در این صورت، لوح مذبور شاید راهنمایی باشد برای همسایگان دوردست ما تا راه خانه ما «زمین» را پیدا کرده به ملاقاتمان بیایند.
پیامهایی از سیاره ای که دیگر نیست!!!
البته به نظر می‌رسد این کار بیشتر یک اقدام سمبولیک باشد، چرا که با توجه به اندازه کوچک کاوشگرها در مقایسه با فضای بین ستاره‌ای، بسیار بعید است حتی در صورت وجود حیات فرازمینی، این دیسک‌ها پیدا شوند. حتی در صورتی که موجودات فرازمینی این دیسک‌ها را پیدا کنند، با توجه به گذشت زمان زیاد، آنها جنبه تاریخی خواهند داشت و به علاوه ممکن است آنها زمانی پیدا شوندکه دیگر نشانی از حیات در زمین نباشد

!خداحافظ وویجر مهربان
فرستنده و گیرنده‌های رادیویی و همچنین سایر ابزار آلات پژوهشی دو کاوشگر «وویجر» تا سال دو هزار میلادی به خوبی فعال بود.
اما به مراتب با زیاد شدن فاصله آن‌ها با سیاره زمین، این امواج باید برای رسیدن به زمین مدت زمان بسیاری را طی کنند. به همین دلیل در طی این فاصله دچار افت کیفیت می‌شوند و به صورت پالس‌های بسیار ضعیف در زمین دریافت می‌شوند.
پیش بینی می‌شود که کاوشگر وویجر ۱ تا سال ۲۰۱۵ از منطقه تحت جاذبه خورشید (هلیو پوز) خارج شده و سفر خود را در فضای بین ستاره‌ای ادامه دهد. وویجر ۲ نیز در طی سال‌های آتی همین مسیر را در پیش خواهد گرفت. دانشمندان تخمین می‌زنند که نزدیک ترین فاصله مرز خورشیدی هیلوپوز تا خورشید فضای تحت تاثیر خورشید و فضای بین ستاره‌ای در حدود ۱۵ میلیارد کیلومتر باشد.
دانشمندان امیدوارند پیش از اینکه موتور‌های پیشران این دو کاوشگر ارزشمند برای همیشه در فضای بیکران خاموش گردند، وویجرها به جایگاهی خاص رسیده باشند



زمین از فاصله ۶٫۵ میلیون کیلومتری و از دید وویجر ۱
 

 

 
 

METI پروژه

 


 

بشر سالهاست كه در فضا به دنبال مفهومي مي گردد كه در كتب و مجلات از آن به خيال پردازي ياد مي شود. با اين حال موجودات فضايي و نفس هيجان انگيز بود يا نبود آنها دانشمندان را بر آن داشته است كه طي 35 سال گذشته تلاش گسترده اي را براي يافتن آنها به كار بندند.طي بيش از 3 دهه گذشته ايده هاي پراكنده دانشمندان علوم فضايي درخصوص ارسال پيام براي آنچه كه موجودات فضايي خوانده مي شود در قالب پروژه هاي منسجمي درآمده است كه حاصل آن به پروژه METI بوده است.اين پروژه كه معادل كامل آن ارسال پيام براي موجودات هوشمند فرا زميني است تلاشي جهاني براي شناساندن بشر و زمين به فضا و موجودات فضايي احتمالي ساكن در گوشه و كنار آن است. در اين پروژه دانشمندان مبناي تحقيقات خود را ارسال پيام به فضا و دريافت احتمالي آنها از سوي موجودات فضايي قرار داده اند، البته اگر حقيقتا وجود خارجي داشته باشند.بر اساس محاسبات صورت گرفته نخستين پيام از اين سري پيامها كه به Cosmic Call 2 مربوط مي شود در آوريل 2036 به هدف تعيين شده خود يعني ستاره Hip 4872 در صورت فلكي Cassiopeia خواهد رسيددر قالب اين پروژه جهاني پيامهايي در شكل سيگنالهاي راديويي به اعماق فضا و البته مسيرهاي انتخاب شده ارسال مي شود.در كنار اين پروژه، برنامه موازي و جهاني موسوم به Active SET وجود دارد كه طي آن دانشمندان تلاش مي كنند تا نشاني از پيامهاي احتمالي كه موجودات فرا زميني در اعماق فضا منتشر مي كنند دريافت كنند.آنچه كه دانشمندان در قالب اين دو پروژه موازي از جمله پروژه METI به دنبال آن هستند شكستن سكوت سنگين حاكم بر فضاي بيكران است كه طي آن پيام جهاني به اين مضمون ارسال مي شود شما تنها نيستيد!4 تلاش گسترده بشر براي يافتن نشاني از موجودات فضايياز سال 1974 ميلادي به اين سو، در قالب 4 پروژه مجزا و هدفمند موسوم به Arecibo Message ، Cosmic Call 1،Teen Age Message و Cosmic Call 2 تلاشهاي گسترده اي در اين زمينه صورت گرفته است. پروژه Arecibo Message در سال 1974 ميلادي صورت گرفت و به فاصله 25 سال بعد يعني در سال 1999 ميلادي1 Cosmic Call تلاش بعدي دانشمندان لقب گرفت.دو پروژه Teen Age Message و Cosmic Call 2 نيز به ترتيب در سالهاي 2001 و 2003 آغاز شدند. در تمامي اين پروژه ها دانشمندان ستارگاني را مورد هدف قرار دادند كه در حد فاصل 32 تا 69 سال نوري از زمين قرار دارند. البته در اين ميان استثنايي نيز وجود دارد كه به Arecibo Message مربوط مي شود و در قالب آن ستاره Glob cluster M13 در فاصله 24 هزار سال نوري از زمين مورد هدف قرار گرفت.به گفته دانشمندان و بر اساس محاسبات صورت گرفته نخستين پيام از اين سري پيامها كه به Cosmic Call 2 مربوط مي شود در آوريل 2036 به هدف تعيين شده خود يعني ستاره Hip 4872 در صورت فلكي Cassiopeia خواهد رسيد. پروژه ارسال پيام براي موجودات فرا زميني گرچه به شدت مورد توجه محافل علمي جهان قرار گرفته است اما اين تلاش با مخالفتهايي نيز روبرو بوده است.در اين ميان برخي صاحبنظران بر اين باورند كه با انجام چنين كاري زمينه لازم براي تهاجم احتمالي موجودات ناشناخته به زمين و ساكنان آن فراهم مي شود. از جمله اين افراد مي توان به ديويد برين دانشمند سرشناس آمريكايي و برنده جايزه ويژه افسانه هاي علمي اشاره كرد.وي در مقاله اي معروف تحت عنوان فرياد در فضاي بيكران تلاش براي ارسال پيام به اعماق فضا را به باد انتقاد گرفته است.

 

 


:: موضوعات مرتبط: فضا و نجوم , ,
:: بازدید از این مطلب : 1539
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : احسان

رفع اشكالات متداول در برنامه Word

قسمت اول

 

مایكروسافت رابط این برنامه را به میزان زیادی تغییر داده و قالب‌های فایلی آن را به‌روزرسانی كرده و ویژگی‌های جدید بسیاری را به آن اضافه كرده است.

رابـط و قالب‌های فایلی جـدیـد به هـمراه بـرخی ویـژگی‌های شگفت‌انگیز، یكی از مـواردی اسـت كه كاربــرانی كه عادت به نسخه‌های قدیمی برنامه Word داشـته‌اند را به دردسر انداخته اسـت. در این سری مـقالات به رفع برخی مـشكلات در بـرنامه Word می‌پردازیم؛ هـمچنین دسـتورالعمل‌هایی را نـیز در خـصوص Word 2003 ارائه خواهیم كرد.

 

word 2007

مشكل: عـدم تـوانـایی نسـخه قدیـمی Word در باز كـردن فایل‌های ذخیره شده توسط Word 2007.

 

 

راه‌ حل: قالب پیش‌فرض فایل‌های Word 2007 یعنی DOCX، مجموعه‌ای فشرده از فایل‌های XML ایجاد می‌كند كه هر یك شامل اطلاعاتی در مورد سند مربوطه هستند. این فایل‌ها نه تنها با نسخه‌های قدیمی Word، بلكه با سایر برنامه‌هایی كه سابق بر این، قادر به باز كردن فایل‌های Word بودند، سازگاری ندارند. كاربرانWord 2003 Word 2002 و Word 2000 در صـورت نصب Microsoft Office Compatibility Pack می‌تــواننـد فایل‌های Word 2007 را باز كنند.

همچنین می‌تـوانید از گزینه Save As برای ذخیره فایل‌ها در قالـب Doc كه با نـسـخه 97 تا 2003 بـرنامـه Word سـازگار اسـت، اسـتفاده كنیـد. كاربران سایـر برنامه‌ها می‌توانند از یك مبدل فایل رایـگان مانـنـد www.zamzar.com) Zamzar) بهره گیرند.

اگر از ویژگی‌هایی كه منحصـر به Word 2007 هستند، استفاده می‌كنید؛ مانند تم‌ها، این بخش‌ها در فرآیند تبدیل فایل، انتقال داده نخواهند شد و ممكن است برخی از اطلاعات از بین بروند. هنگامی كه مجدداً فایل تبدیل شده را باز كنید، Word 2007 هر تعداد از ویژگی‌ها را كه ممكن باشد، بازیابی خواهد كرد، اما نمی‌تواند تمامی فرمت‌بندی‌های از بین رفته را بازیابی كند. اگر می‌خواهید تمامی اطلاعات شما باقی بماند، بهتر است دو نسخه از فایل خود را ذخیره كنید؛ یك نسخه در Word 2007 و یـك نسخه برای كاربران سایر نسخه‌های Word.

 

 

مشكل: عدم دسترسی به تمامی ویژگی‌های Word 2007، در زمان باز كردن فایل‌های ایجاد شده توسط نسخه‌های قدیمی‌تر Word

 

 

راه‌ حـل: Word 2007 دارای ویـــژگی جــدیــدی بـا نـام Compatibility Mode اسـت كه بـرای به حـداقل رسانـدن مشكل سازگاری بین نسـخه 2007 و نسخه‌های قدیمی طراحی شده است. زمانی كه شرایط خاصی از قبیـل باز كردن فایلی كه در نسخه‌های قدیمی Word ذخیره شـده باشـد، به وجود آید، Word 2007 به حالت Compatibility Mode سوئیچ می‌كند. در این حالت، Word 2007 ویژگی‌های منحصر به آن نسخه از برنامه را محو ساخته و یا به ویژگی‌های قدیمی از قبیل Smart Art كه در Word 2007 بهینه شده است، مراجعه خواهد كرد.

اگر Word 2007 در ایــن حـالــت عــمــل كـنــد، عــبارت Compatibility Mode در نوار عنوان ظاهر خواهد شد.

به منظور به دست آوردن حداكثر كارآیی از فایل‌های قدیمی با Word 2007، آنها را باز كرده، روی دكمه Microsoft Office كلیك كرده و گزینه Convert را انتخاب كنید. زمانی كه یك فایل Word قدیمی را در قالب DOC X ذخیره كرده و آن را ببندید و گزینه Maintain Compatibility With Word 97 -2003 را انتخاب نكنید، Compatibility Mode خاتمه می‌یابد.

 

 

مشـكل: بروز مـشكل در سبك Normal پیـش‌فرض Word 2007، وجود فواصـل اضافی در قبل و بـعد از پاراگـراف‌ها و

معرفی مایکروسافت آفیس 2007

استفاده از فونت Calibri به جای Times New Roman.

 

 

راه حـل: می‌توانـیـد سـبـك Word 2007 را بـه اسـتانداردهای Word 2003 تبـدیل كنـیـد. بـه منظـور انجـام ایـن كار، گزیـنه Change Styles را در كـــادر Styles انـتـخاب كـرده و مـاوس خود را روی Style Set قرار دهید تـا مـنــوی آن بـاز شــود و روی Word 2003 كلیك كنید. مـجدداً Change Styles را انتـخاب كـنیـد امـا مـاوس خــود را روی Fonts قرار داده و سبـك Office Classic را انتخاب كنید.

اگر فونت‌های پیش‌فرض Word 2007 را دوست ندارید، می‌توانید Style Set را به Word 2003 تغییر دهید.

به منظور كسب تمامی ویژگی‌های Word 2007 در سندی كه در نسخه قدیمی‌تر Word ایجاد شده است، از ویژگی Convert استفاده كنید.

به منـظور اعـمال ایـن تنظیمات در تـمامی اسـناد جـدیـد به صـورت پیش‌فـرض، Change Styles را انــتــخــاب كــرده و ســپـــس Set As Default را انتـخاب كنید. اگر مایلید كه سـبك Word 2007 را بازگردانیـد، ایـن فـرآیـنـد را به صورت معكوس انجام دهید.

Word 2003: ایـــن مــشــكل مختـص Word 2007 اسـت. اگـر یــك سـنـــد Word 2007 را در Word 2003 باز كنید، ممكن است سبـك‌های Word 2007 از جــمله قالب Normal جدید را انتقال دهد. به منـظـور تنظیـم مجـدد سـبـك‌ها در Word 2003، گـــزیـــنــــه Styles and Formatting را ازمـنوی Format انتـخاب كرده و گزینـه Custom را از پایـین قـاب ظاهر شده انتخاب كنید.

روی دكـمـه Styles در پـایـیـن Format Settings و سپس روی دكمه Organizer در پایین Style كلیك كنید.

در این پنجره، می‌توانید سبك‌ها را در سند جاری حذف كرده و یا از طریق قالب جهانی Normal.dot روی سبك‌های پیش‌فرض بازنویسی كنید. (بازنویسی روی Normal، استانداردهای سبك Word 2007 را حـذف خـواهد كرد.) اگـر روی سـبك‌های Normal.dot بازنویـسی كرده‌ایـد، ایـن قابلـیت را در اخـتیار نخواهید داشت. اگر از ابـزار جست‌وجو در منـوی Start برای یافتن Normal.dot و نام‌گذاری مجدد آن بهره می‌گیرید، Word زمانی‌كه برنامه را مجدداً راه‌اندازی كنید، آن را با Normal.dot پیش‌فرض جایگزین خواهد كرد.

 

مشكل: قفل شدن و یا عملكرد عجیب سند Word.

 

 

راه حـل 1: Word 2007 و Word 2003 دارای ویــژگی‌های Auto Recovery هستند. این ویژگی‌ها در صورت خرابی یك سند، سعی می‌كنند آن را بازیابی كنند. اما احتمال خرابی اسناد پیچیده (به ویژه آنهایی كه دارای فرمت‌بندی زیادی هستند)، وجود دارد.

در این حالت بهتر است بخش‌های سند كه دارای فرمت‌بندی نیستند را Cut كرده و در فایل جدیدی Paste كنید. سپس زمانی كه فقط آخرین پاراگراف فایل قبلی باقیمانده، كلیدهای END+CTRL را فشار دهید تا تمامی موارد به جـز علامت پاراگـراف آخر (كه برخی اطلاعات مربوط به فرمت‌بندی در آن ذخیره شده است) انتخاب شود. این موارد را در فایل جدید Paste كنید.

راه حل 2: اگر مشـكل هـمچنان وجـود داشـت، در فایـل جـدید، فرمت‌بندی‌های پیچیده از قبیل جـداول، نمـودارها و تصاویر گرافیـكی را Cut كرده و در یـك فایل مجزای جـدید Paste كنید. این كار را به صورت تك تك انجام دهید. در ایـن صورت، زمانی كه مشكل تكرار شود، می‌توانید بخش مشكل‌ساز را یافته، حذف و یا جایگزین كنید.

راه حل 3: اگر این موارد بسیار زیاد بودند و كنترل آنها ممكن نبود، راه حل دیگر، ذخیره فایل با فرمت دیگر از قبیل HTML ،RTF و یا TXT و سپس تبدیل آنها به فایل Word است.

این كار موجب می‌شود كه فرمت‌بندی دارای اشكال از سند خارج شود اما با این كار برخی از فرمت‌بندی‌های خـود را از دسـت خواهید داد. اگر نمی‌توانید زمانی كه سند قفل می‌شود، آن را بـاز كنید، به مشكل و راه‌‌‌حل قبـلی كه پیش از ایـن ذكر كردیم، مراجعه كنید. سعی كنید با استفاده از مقـاله موجـود در آدرس http://support.microsoft.com/kb/827099، سایر نسخه‌های فایل را بازیابی كنید.



:: موضوعات مرتبط: آموزش , ,
:: بازدید از این مطلب : 1424
|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : احسان

مشکلات برنامه Word و راه‌حل‌ها

قسمت دوم

- مرور قسمت اول

مشكل: عدم امكان چاپ اسناد و یا مطلوب نبودن صفحات چاپ شده

 

 

راه حل 1: اشـكال در چاپ بنابر دلایل مختلفی رخ می‌دهد كه ممكن اسـت به بـرنامه Word مـربوط نباشند. به منظور یافتن علل دیگر، سعی كنید تا فایل‌ها را از طـریق برنامه‌های دیگر چاپ كنیـد (بهتر اسـت از بــرنـامــه‌های Office استفاده نكنید.) اگـر باز هم قادر به چاپ سند موردنظر نبودید، احتمالاً مشكل به برنامه Word مربوط نیست. اما اگر توانستید سند را چاپ كنید، سعی كنید كه یك سند Word ساده كه فقط شامل متن باشد را چاپ كنید.

اگر توانستید یك سند متنی ساده Word را چاپ كنید، سند جاری و یا یكی از بخش‌های آن ممكن است مخدوش شده باشند. بدین منظور سند را Cut كـرده و در یـك فایل جدید Paste كنیـد و مـجدداً سعی در چاپ آن كنیـد. اگر باز هـم این كار موفقیت‌آمیز نبود، جـدا كردن بخـش‌های مخـتلف سـند ممكن است علت مـشكل را نشان دهد. (ابتدا یك فایل آزمایشی با یك نام جدید ایجاد كنید.)

تصاویر گرافیكی، ماكروها، هدرها، پانوشت‌ها،‌ جداول و فیلدهای ادغام شده،‌ همگی می‌توانند مـشكل‌ساز باشند. این موارد را به انتخاب خود حـذف كنید و سـپس بـررسی كنیـد كه آیا مـشكل برطرف شده است یا خیر. در صورت برطرف شـدن مشكل، آن موارد را بایـد دوباره ایجاد كنیـد و یا فایل را باز كرده و مجدداً ذخیره كنید و آیتم‌ دارای اشكال را جایگزین كنید.

راه حـل 2:

 

اگـر راه حل قـبلی موفقیت‌آمـیز نبـود، فونـت‌ها را با فونت دیگری جایگزین كنید. برای تشخیص این امر كه آیا فونتی مخدوش شده است یا خیر، با استفاده از كلیدهای A+Ctrl كل متن را انتخاب كرده و فونت را تغییر دهید. اگـر توانستید سند را چاپ كنید، فونت را تغییر دهیـد. آسان‌ترین روش بـرای انجام این كار، استفاده از ابـزار Find And Replace است. كلیدهای F+Ctrl را بـفـشارید و سپـس روی زبانه Replace كلیك كنید. روی كادر مـحاوره‌ای Find What كلیك كنیـد تا مـكان‌نما در آن قرار گیرد. روی دكمه More كلیك كنید. سپـس روی دكمه Format و Font كلیك كرده و فونتی را كه می‌خواهید بیابید و فونت جایگزین آن را مشخص كنید. ویژگی‌های دیگر از قبیل انـدازه فونت را تغییر ندهیـد. روی OK كلیـك كرده و سپس فرآیند را تكرار كنید اما بایـد مكان‌نما در كادرمـحاوره‌ای Replace With قـرار داشـته باشـد. روی Replace All كلیك كنید تا تمامی فونت‌های مشكل آفرین تغییر یابند.

اگر مشكل از فونـت باشد، از فونت دیـگری استـفاده كرده و یا آن را مجدداً نصب كنید. نصـب مجدد فونت، فراتر از این مقاله است و در ایـن مقاله به آن نخـواهیم پرداخت، اما مایكروسافت  ویژگی Find And Replace، جایگزین كردن فونت‌های مخدوش در سند را آسان می‌سازد.

مـقاله جالـبی در این خصوص ارائه داده اسـت كه با مـراجعه به آدرس support.microsoft.com/kb/314960 می‌توانید آن را مطالعه كنید.

اگر با این كار مشكل برطرف نشد، احتمالاً سند دچار اشكال شده است. در این حالت باید به مشكلی كه در قسمت اول به آن پرداخته شده ، تحت عنوان: "قفل شدن و یا عملكرد عجیب سند Word" مراجعه كنید.

راه حل 3: اگر چاپ از طریق یك سند Word دیگر، موفقیت‌آمیز نبود، مـمكن اسـت اشـكال در خـود برنامه Word باشد. در این حالت، آسان‌ترین راه حل، بهره‌گیری از برنامه سیستم توكار Word 2007 اسـت. در بـرنـامه Wordروی دكـمه Microsoft Office كلیك كرده و Word Options را انـتخاب كنید. Resources را انتخاب كرده پس از كلیك روی Diagnose، فرمان‌های ظاهر شده بر روی صفحه را دنبال كنید. (در Word 2003، پس از باز كردن برنامه Word، روی Help در نوار منو كلیك كرده و Detect and Repair را انتخاب كنید. سپس روی Start كلیك كنید. احـتمالاً به CD نصب Office یا Word نیاز خواهید داشت.)

اگر هیچ یك از این پیشنهادات موثر نبود، به مقاله ارائه شده در آدرس support.microsoft.com/kb/826845 مراجعه كنید. در این مقاله اطلاعاتی در خصوص رفع اشكالات مربوط به چاپ در ویندوز ارائه شده است.

 

مشكل: باز نشدن سند Word

 

 

راه حل 1:  برنامه Word دارای ویژگی تعمیر خودكار است كه می‌تواند یـك فایل مخـدوش را كه باز نمی‌شـود، تعمیر كنـد.

مسئله

در Word 2007، روی دكـمه Microsoft Office كلیـك كـرده و سپس روی Open كلیك كنید. (در Word 2003، از منوی File، گزینه Open را انتخاب كنید.) سپس سند موردنظر خود را یافته و برای انتخاب آن، روی آن كلیك كنید. روی فلش رو به پایین در كنار دكمه Open كلیك كرده و گزینه Open And Repair را انتخاب كنید.

راه حل 2: اگر راه حل قبلی موفقیت‌آمیز نبود، سعی كنید موقتاً از پیچیدگی سند خود بكاهید. بدین منظور Word 2007 را باز كرده، در مـنـوی View، در بـخـش Document Views، روی Draft كلیك كنیـد. روی دكمه Microsoft Office كلیـك كنیـد. روی Word Options كلیـك كرده و گزیـنه Advanced را انتخاب كنیـد. در زیـر بخـش Show Document Content، گـزیـــنـــه‌ Show Picture Placeholders و گــزیـنــه Use Draft Font In Draft And Outline Views را علامـت‌دار كـنــیــد. در زیــــر بـــخــش General، گــزیــــنـــــه Allow Opening A Document In Draft View را علامـت‌دار كـرده و سپس گزینه Update Automatic Links At Open را از حالت انتخاب خارج كنید. حال سند را باز كنید.

Word 2003: در منوی Normal ،View را انتخاب كنید. در منوی Tools، گزینه Options را برگزیده و روی زبانه View كلیك كنید. گزینه‌های Picture Placeholders (در بخش Show) و Draft Font (در بخش Outline And Normal Options) را علامت‌دار و روی زبانه General كلیك كنید. در زیر General گزینه Options Update Automatic Links At Open را از حالت انتخاب خارج كنید. روی OK كلیك كنید. سعی كنید مانند همیشه و به صورت معمولی سند را باز كنید.

اگر فایل باز شد (Word 2007 یا Word 2003)، آن را مجدداً با یك نام فایل جدید ذخیره كنید. سپس مراحل ذكر شده در مشكل بعدی، یعنی: "قفل شدن و یا عملكرد عجیب سند Word" مراجعه كنید تا مشكلات مربوط به خرابی فایل را برطرف سازید.

راه حل 3: اگر سند باز نشد، می‌توانید با استفاده از یك مبدل online مانند Zamzar و یـا یـك بـرنـامـه سـازگار (كاربـران Word 2003 بایـد از بـرنامه WordPad استفاده كنند)، سـند را به قالب دیگری تبدیل كنید. بهترین قالـب‌ها RTF یا HTML هستنـد كه بـرخی از فرمت‌بنـدی‌های انـجام شـده را نیـز حفظ می‌كنند. فرمـت TXT چندان توصیه نمی‌شود؛ زیرا فقط نوشته‌ها را ذخیره می‌كند و هیچ یك از فرمت‌بندی‌های انجام شده را ذخیره نمی‌كند. اگر توانستید سنـد را تبدیل كرده و آن را باز كنیـد، آن را در یك فایل جدید كپی و سپـس Past كنید و هر تغییری را كه در فرمت‌بندی‌ آن لازم بود، اعمال كنید.

اگر نمی‌خواهید فرمت‌بندی شما از بین برود، برخی برنامه‌های ترمیم اسناد Word وجود دارند كه می‌توانید از آنها بهره گیرید. همچنین می‌توانید نسخه‌های دیگر سند را نیز مورد استفاده قرار دهید. (البته در این حالت، هیچ تضمینی وجود ندارد كه فرمت‌بندی شما حفظ شود.) به منظور كسب راهنمایی‌های بیشتر به مقاله ارائه شده در آدرس support.microsoft.com/kb/827099 مراجعه كنید.

Word 2003: از منوی Run ،Start را انتخاب كرده و عبارت wordpad را در كادر ظاهر شده تایپ كنید. زمانی كه WordPad باز شد، از منوی File گزینه Open را انتخاب كنید. در منوی بازشوی Files Of Type، گزینه (Word For Windows (*.doc را انتخاب كنید. سپس فایل دارای اشكال را یافته و آن را باز كنید.

اگر توانستید فایل را باز كنید، آن را با قالب RTF یا HTML ذخیره كنید. سپس فایل RTF یا HTML را باز كرده و مجدداً آن را با قالب Doc ذخیره كرده و هر فرمت‌بندی كه مایل هستید، ایجاد كنید.

 

سعی کردیم در این مقالات به برخی از متداول‌ترین مشكلاتی كه به هنگام كار با Microsoft Word 2007 با آن روبـه رو خـواهید شد، اشـاره کنیم. اگر بـرنامه Word به شما پیشنهـاداتی در خصوص رفع مشكلات ارائه كند، بهتر است به آن توجهی نكرده و به مقاله موجود در آدرس support.microsoft.com/kb/921541 مراجعه كنید. به هنگام پیروی از پیشنهادات ارائه شده، بسیار مراقب باشید، زیرا آنها تغییراتی را در سیستم فایل‌ها ایجاد می‌كنند.

 



:: موضوعات مرتبط: آموزش , ,
:: بازدید از این مطلب : 1506
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : احسان
:. شيطان اولين كسى كه بيعت مى كند .:
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ
 
سلمان مى گويد: وقتى پيغمبر اسلام رحلت فرمود، على در خانه مشغول غسل دادن آن حضرت بود. من گاهى به او كمك مى كردم ، گاهى به مسجد مى آمدم و از مردم خبر مى گرفتم . وقتى از مسجد به خانه برگشتم ، على پرسيد: اى سلمان ! چه خبر دارى ؟ عرض كردم : خبر تازه اين كه ابوبكر بر منبر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم نشسته ، مردم نه با يك دست بلكه با دو دست با او بيعت مى كنند.
حضرت على عليه السلام فرمود: اى سلمان ! آيا متوجه شدى چه كسى اول با او بيعت كرد؟ آيا اولين كسى كه بالاى منبر رفت و با او بيعت نمود چه كسى بود؟
سلمان گفت : او را نشناختم ، ولى پيرمرد سال خورده را ديدم كه بر عصايى تكيه زده ، ميان دو چشمش جاى سجده ديده مى شد، پيشانى او در اثر سجده پينه بسته و اين طور مى نمود كه بايد وى زاهدى باشد. از لابلاى مردم به سوى منبر رفت در حالى كه مانند باران اشك مى ريخت .
گفت : خدا را شكر كه قبل از مردنم تو را اين جا مى بينم . اى ابوبكر! دستت را براى بيعت به سويم دراز كن ! ابوبكر دستش را جلو برد او هم بيعت كرد و گفت : امروز، روزى است مانند روز آدم ! از منبر پايين آمد و از مسجد خارج شد.
اميرالمؤمنين عليه السلام پرسيد: اى سلمان ! آيا او را شناختى ؟ عرض كرد: نه يا على ، ولى از گفتارش ناراحت شدم . مانند اين كه مرگ پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم را مسخره گرفته بود.
حضرت على عليه السلام فرمود: او شيطان بود. پيامبر به من خبر داد، ابليس و يارانش روز غدير خم شاهد منصوب شدن من به امر خدا بودند. و نيز گواه بودند كه خدا و پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم من را صاحب اختيار آنان نمود. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم هم به آنان دستور داد حاضران به غايبان اطلاع دهند.
روز غدير خم ، شياطين و بزرگان آنان به خود شياطين ، روى آوردند و گفتند: اين امت مورد لطف و رحمت خداوند قرار گرفته و از اين پس از گناه دور خواهند بود. ما ديگر بر اين امت راه پيدا نخواهيم كرد. آن گاه پناه گاه و امام بعد از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم را شناختند و شيطان هم گرفته و محزون شده بود.
اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: اى سلمان ! پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم به من خبر داد كه : مردم در سقيفه بنى ساعده با ابوبكر بيعت خواهند كرد. بعد از آن بر سر حق ما اختلاف پيدا مى كنند، با دليل ما استدلال مى نمايند، بعد به مسجد مى آيند. اول كسى كه با او بيعت مى كند، شيطان است ! كه به صورت پيرمرد نجدى خواهد بود و اين حرف را خواهد گفت .
بعد حضرت فرمود: اى سلمان ! بعد از بيرون رفتن ، از روى خوشحالى فرياد زد، و تمام شياطين را دور خود جمع كرد، آنها در مقابلش سجده كردند و گفتند: اى رئيس ! و بزرگ ما، تو همان كسى هستى كه آدم را از بهشت بيرون كردى . شيطان هم مى گويد: كدام امت بعد از پيامبرش گمراه نشد؟ خيال كرده ايد من ديگر راهى برآنان ندارم ! نقشه و حيله مرا چگونه ديديد؟
از حيله من بود كه ملت با دستور خدا و رسولش ، راجع به اطاعت از على مخالفت كردند، وزير بارش نرفتند!؟ اى سلمان ! اين همان گفته خداوند است كه در قرآن مى فرمايد:
((همانا، شيطان حدسى كه درباره آنها بوده بود، به مرحله عمل رسانيد))(543)
((سپس آنها شيطان را پيروى كردند جر گروهى از مؤمنان كه آنها اطاعت از شيطان نكرده و با او مخالفت كردند.))(544)
امام باقر عليه السلام فرمود: اميرالمؤمنين عليه السلام شيطان را بر در خانه خود ديد و او را شناخت ، گريبانش گرفت و بر زمين زد و روى سينه اش ‍ نشست . شيطان گفت : يا على ! از روى سينه من بلند شو تا تو را بشارتى دهم .
على عليه السلام از روى سينه او برخاست و فرمود: اى ملعون ! چه بشارتى براى من دارى ؟ گفت : چون روز قيامت شود، فرزندت حسن عليه السلام از طرف راست عرش و حسين عليه السلام از طرف چپ به شيعيان خود جواز عبور از صراط و آزادى از آتش را مى دهند.
باز آن حضرت بلند شد و گفت : من تو را به زمين خواهم زد، او را بلند نمود و بر زمين زد و روى او نشست .
عرض كرد: يا على ! مرا رها كن تا بشارتى ديگر به تو دهم . وقتى او را رها كرد گفت : يا على ! آن روزى كه خداوند آدم عليه السلام را خلق كرد، ذريه او را از پشتش خارج نمود كه به شكل موجوداتى ريز بودند. از آنها عهد گرفت و به آنها خطاب كرد: آيا من پروردگار شما نيستم ؟ همگى جواب دادند: چرا. آنان را شاهد بر خودشان گرفت . بعد از آن ، ميثاق از حضرت محمد صلى الله عليه و آله و سلم و تو گرفت . تمام آنان تو را شناختند و تو همه را شناختى . اينك هر كس بگويد تو را دوست دارم . او را مى شناسى و هر كس ‍ تو را دشمن دارد او را مى شناسى . براى بار سوم او را زمين زد. شيطان گفت : يا على ! بر من غضب نكن و از روى من بلند شو، تا تو را بشارت ديگرى دهم . فرمود: من از تو بيزارم و لعنتم بر تو باد. عرض كرد: به خدا قسم اى پسر ابوطالب ! هر كس با تو دشمنى مى كند، من در وجود و نطفه او شركت كردم ، آلت خود خود را در رحم مادرش داخل نمودم . بعد عرض كرد: يا على ! آيا آن آيه قرآن را قرائت كرده اى كه مى فرمايد: شركت كن در اموال و اولادشان ؟!(545)


:: موضوعات مرتبط: مذهبی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1471
|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : احسان

چه طور از مترجم گوگل استفاده کنيم؟

 

چندين ماه از ارائه مترجم گوگل مي‌گذرد. گوگل که درست در زمان انتخابات ايران سرويس مترجم فارسي خود را در حالت آلفا فعال کرد (درست همان زمان که فيس‌بوک نسخه فارسي ارائه داد!) بعد از گذشتن چندين ماه از حالت بتا در آماده و به نوعي در مرحله پاياني کار قرار دارد.

مترجم گوگل

مترجم گوگل قرار نيست مانند انسان متن ها را براي شما ترجمه کند. مترجم گوگل فعلا نمي تواند معناگرايانه ترجمه کند حتي خيلي از عبارات را خنده دار و اشتباه ترجمه مي کند ولي قدرت باور نکردني در ترجمه به چندين زبان مختلف دارد.

مهم ترين ويژگي آن ترجمه از فارسي به چندين زبان مختلف از جمله فرانسوي، اسپانيايي، چيني و... و همين طور از اين زبان ها به فارسي است.

 

چه طور از مترجم گوگل استفاده کنيم؟

وارد مترجم گوگل شويد. فرض کنيد مي خواهيم عبارتي را از فارسي به انگليسي ترجمه کنيم. در قسمت Translate from گزينه Persian و در قسمت Translate into گزينه English را انتخاب کنيد.  در باکس اصلي صفحه عبارت مورد نظر خود را بنويسيد. از ويژگي هاي مترجم گوگل ترجمه ريل تايم است. يعني شما همان هنگامي که تايپ مي کنيد نتيجه ترجمه را هم مي توانيد ببينيد.

از ويژگي هاي جالب مترجم گوگل آپلود کردن فايل ها به زباني ديگر و دانلود کردن آنها به زباني است که مي خواهيم به آن ترجمه شود. براي اين کار در قسمت Enter text or a webpage URL, or upload a document. روي گزينه  upload a document کليک کنيد.

مترجم گوگل

از ديگر ويژگي هاي آن مي توان به ترجمه کامل يک وبسايت اشاره کرد.اگر آدرس اينترنتي سايت را در باکس اصلي وارد کنيد گوگل کل آن سايت را براي شما ترجمه مي‌کند و صفحه ترجمه شده نشانتان مي‌دهد.

براي مثال صفحه دانش و فناوري را با گوگل به اينگليسي ترجمه کرديم و نتيجه تصوير زير شد:

مترجم گوگل

مترجم گوگل ما را ذوق زده مي کند!

در سمت چپ، گزينه Translated Search را انتخاب کنيد. صفحه جديدي براي شما باز مي شود. در اين صفحه شما مي توانيد از عبارتي را انگليسي سرچ کنيد و گوگل علاوه بر آنکه عبارت را براي شما ترجمه مي کند تمام نتايج آن عبارت را دو به زبان انگيليسي و فارسي نشان مي‌دهد.

مترجم گوگل

اين بار از سمت چپ صفحه گزينه Tools and Resources را انتخاب کنيد. در اين قسمت گوگل ابزار مورد نياز شما را فراهم مي کند. قسمت اول که Make your website instantly available in other languages نام دارد، شما مي توانيد وبسايت خود را به هر زبان ديگري ترجمه کنيد. فرض مي کنيم وبسايت شما به زبان فارسي است پس از گزينه Select the language of your webpage گزينه Persian را انتخاب کنيد. در قسمت Translation languages دو گزينه All languages و Specific languages ميبينيد. با انتخاب گزينه اول مراجعه کننده به وبسايت شما مي تواند صفحه را به هرزباني که مي خواهد ترجمه کند ولي در گزينه دوم شما از بين زبان هاي ارائه شده مي توانيد هر زباني را که دوست داريد انتخاب کنيد.

در مرحله آخر کد مترجم گوگل را داخل کدهاي وبسايت خود کپي و پيست کنيد.

 

در پايين صفحه قسمت Get 1-click translations from your browser's toolbar با درگ کردن (کشيدن) هر زبان به قسمت تولبار مرورگر خودتان مي توانيد با يک کليک هر صفحه اي که مي خواهيد را ترجمه کنيد.

مترجم گوگل

براي دوستاني که با اصطلاح درگ کردن آشنا نيستند بايد بگويم که روي هر زباني که مي خواهيد فقط يک بار کليک کنيد و همان طور که دکمه موس را پايين نگه مي داريد موس را بکشيد سمت تولبار مرورگر خودتان. اين طوري گزينه مورد نظر در تولبار قرار جا مي گيرد.

مترجم گوگل


:: موضوعات مرتبط: آموزش , ,
:: بازدید از این مطلب : 1526
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : احسان

آموزش هارد به هارد کردن

اضافه كردن هارد دیسك به كامپیوتر یا عوض كردن هارد دیسك موجود از جمله كارهایی است كه بالاخره باید روزی انجام دهید اگر به كارهای فنی كامپیوترعلاقه دارید و دستی هم به آچار دارید ما به شما كمك می كنیم تا بتوانید این كار را انجام دهید

هارد به هارد hard to hard

در این قسمت به نكات سخت افزاری می پردازیم و در قسمت بعدی اصول نرم افزاری كار را توضیح می دهیم. اول از همه باید بگوئیم كه تعویض هارددیسك كامپیوتر یا افزودن یك هارددیسك به یك كامپیوتر كه دارای یك یا چند هارد دیسك است دارای دو مرحله می باشد كه اولی سخت افزاری است و باید دست به آچار شوید اما دومی نرم افزاری است كه باید دیسك را پارتیشن بندی كرده و فرمت نمائید تا بتوانید اطلاعات خود را روی آن بنویسید.

آسان ترین قسمت این كار همان قسمت سخت افزاری است كه چند مرحله بیشتر ندارد و بسیار ساده است فقط باید شما را كمی با محیط داخلی كامپیوتر آشنا نمائیم و بگوئیم كه چگونه كار كنید.

 

 

با باز كردن چند پیچ این امكان را خواهید یافت تا به قسمتهای داخلی كامپیوتر دست پیدا كنید اما یادتان باشد قبل از باز كردن كامپیوتر حتما آن را خاموش كرده و كابلهای برق آن را از برق بكشید. اگر دستبند مخصوص الكتریسیته ساكن دارید آن را به دست ببندید و به زمین وصل كنید تا الكتریسیته ساكن موجود در بدنتان تخلیه شود. اگر این دست بند را ندارید مهم نیست فقط سعی كنید با دست زدن به اشیا فلزی مانند بدنه میز، دستگیره در، لوله آب این الكتریسیته ساكن را از بدنتان تخلیه كنید. روی برد اصلی كامپیوتر كه بدان مادربرد می گویند معمولا دو سوكت وجود دارد كه برای اتصال هارد دیسك بكار می رود.اگر هارد دیسكتان را پیدا كنید یك كابل پهن بدان وصل است آن را دنبال كنید تا به یكی از این سوكتها برسید. آن هم کنار همین یكی است. اگر به نوشته های روی مادربرد توجه كنید این سوكت ها باید به نامهای IDE1 و IDE2 معرفی شده باشند. معمولا كامپیوتر از IDE1 بوت می شود پس هارد دیسكی كه دارای ویندوز یا OS است باید به این سوكت وصل شود. هارد دیسكها با نوعی كابل پهن به مادربرد وصل می شوند كه بدان ریبون كابل می گویند. طرفی كه یك كانكتور دارد به كنترلر روی مادر برد وصل می شود.

سعی كنید به قطعات الكترونیكی داخل كامپیوتر یا روی هارد دیسك هم دست نزنید.

 

 

هارد به هارد hard to hard

طرف دیگر كه دو كانكتور دارد هر كدام به یك هارد دیسك وصل می شود. در مادربردهای جدیدتر هر كانكتور روی مادربرد می تواند تا دو هارددیسك را راه اندازی كند پس با دو عدد كانكتور جمعا تا 4 عدد هارددیسك را می شود راه انداخت. البته درایو CD هم در همین خانواده قرار دارد و معمولا آن را به IDE2 وصل می كنند. پس به احتمال زیاد شما باید یك هارددیسك داشته باشید كه روی IDE1 وصل است و یك درایو CD دارید كه روی IDE2 وصل است. به هر كنترلر تا دو درایو وصل می شود.

برای آنكه سیستم بفهمد كدام درایو اولی است و كدامیك دومی، جامپرهایی روی خود درایو وجود دارد كه باید جداگانه تنظیم شود. اولین هارد دیسك را Master می گویند و دومی را Slave گویند. باید روی بدنه هارد دیسك خود بدنبال لیبلها یا نوشته هایی بگردید كه نحوه تنظیم این جامپرها را بیان كرده باشد. اگر پیدا نكردید باید از سایت سازنده هارددیسك مشخصات فوق را بدست آورید.

اگر روی یك كابل فقط یك درایو وصل می كنید باید درایو را در حالت جامپر 1Drive قرار دهید و شاید روی درایو شما این حالت اسم دیگری مانند Single یا همان Master داشته باشد. فرقی نمی كند كه درایو مستر یا اسلاو را به كدامیك از دو كانكتور روی كابل وصل می كنید فقط باید جامپر آنها برای ماستر یا اسلاو درست باشد



:: موضوعات مرتبط: آموزش , ,
:: بازدید از این مطلب : 1357
|
امتیاز مطلب : 39
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : احسان

15 نکته کامپیوتری که اگر ندانید باعث خنده دیگران می شوید

 

افراد زیادی از خیلی از تعاریف و نکات ابتدایی کامپیوتر که برای اکثر مردم خصوصآ جوانان بسیار بدیهی و جا افتاده است بی اطلاع هستند.

در ادامه به توضیح برخی از ابتدایی ترین نکاتی می پردازم که هر کاربر ساده کامپیوتر باید بداند. اگر از کاربران تازه کار کامپیوتر هستید دوستانه توصیه می کنم این مطلب را با دقت بخوانید.

 

1- اول آدرس ایمیل www نمی گذارند: اول آدرس ایمیل هرگز www نمی گذارند.

 

2- اینترنت اون علامت e آبی رنگ نیست: اون e آبی رنگ علامت برنامه Internet Explorer، محصول شرکت Microsoft است. خود اینترنت یک شبکه است که برنامه یا آیکون خاصی ندارد.

15 نکته کامپیوتری

Internet Explorer به شما کمک می کند از این شبکه برای دیدن سایت های مختلف استفاده کنید. درست مثل اینکه می توانید برنامه کانال های تلویزیون را با یک تلویزیون Panasonic یا با یک تلویزیون Sony یا با هر مارک دیگری ببینید.

برنامه های دیگری هم وجود دارند که کار آن e آبی را می کنند و حتی خیلی بهتر! مثل Safari، Chrome، Opera یا Firefox که می توانید از آنها استفاده کنید.

 

3- چت همان یاهو مسنجر نیست: چت کردن لازم نیست حتمآ با برنامه یاهو مسنجر انجام شود. یاهو یکی از شرکت هایی است که سرویس چت اینترنتی را ارائه می کند. با ICQ، MSN Messenger یا Gtalk و… هم می توانید چت کنید (با سایر کاربران همان سرویس).

 

4- هر کامپیوتری الزامآ ویندوز نیست: این خیلی مهمه! ببینید یک کامپیوتر را خاموش فرض کنید! اصلآ به آن چه روی صفحه مانیتورش دیده می شود فکر نکنید. این به خودی خودش یک کامپیوتر است. حالا باید یک برنامه روی این کامپیوتر نصب بشه که این کامپیوتر بتونه روشن بشه و ما ازش استفاده کنیم. به این برنامه ها می گوییم «سیستم عامل» یا «Operating System» یا OS.

15 نکته کامپیوتری

یکی از معروف ترین این برنامه ها «ویندوز» نام داره که نسخه های مختلفی هم داره که می دونم همگی با آنها آشنا هستید. مثل ویندوز 98 یا ویندوز xp یا ویستا. ویندوز محصول شرکت Microsoft است.

حالا نکته اینجا است، هیچ اجباری به استفاده از ویندوز نیست و ویندوز تنها انتخاب موجود نیست. بلکه این تصور غلط به خاطر سلطه مایکروسافت بر روی بازار به وجود آمده. در اصل شرکت های مختلف و مشابهی وجود دارند که در این صنعت با مایکروسافت در رقابت هستند و خودشان «سیستم عامل» تولید می کنند.

به عنوان مثال، شرکت Apple سیستم عامل Mac را دارد. یا مثلآ سیستم عامل Ubuntu مال شرکت Canonical است.

 

5- هر کامپیوتری الزامآ پنتیوم نیست: pentium فقط اسم مدل یکی از پردازنده (CPU) های شرکت اینتل است! فکر می کنم واضحه، مثلآ من اگر از CPU یک شرکت دیگه مثل AMD استفاده کنم دیگه «کامپیوترت پنتیوم چنده؟» مفهومی نداره. در ضمن مدل های pentium هم الان تقریبآ منسوخ شده و قدیمی به حساب می آیند.

 

6- فایروال همان آنتی ویروس نیست: هر دو امنیت کامپیوتر را تامین می کنند اما با یکدیگر فرق دارند. توضیح تخصصی این تفاوت از حوصله این مطلب (و احتمالآ شما) خارج است. بگذارید این طور بگویم، فایروال یا دیواره آتش مثل یک گارد هست که شما بگذارید دم در خانه تا از ورود افراد خطرناک جلوگیری کند. آنتی ویروس مثل یک محافظ شخصی است که اگر کسی یه جوری گارد را دست به سر کرد یا یواشکی از دودکش شومینه اومد توی خونه او را دستگیر کنه.

 

7- تفاوت فایل، فولدر و درایو: اصلآ به کامپیوتر فکر نکنید، درایو مثل طبقه ای است که شما پوشه های مختلف از اسناد تان را نگهدای می کنید. فولدر همان پوشه هایی است که اسناد در آنها وجود دارند. هر سند موجود در پوشه مثل یک فایل هست. در نتیجه من اگر از شما بپرسم فلان سند کجاست؟ شما می گویید: «در طبقه دوم، پوشه سبز رنگ، کاغذ آخر.»

حالا اگر بپرسم «اون تحقیق شیمی که دانلود کردی کجاست؟» چه می گویید؟ «درایو C، فولدر Shimi، فایل shimi.pdf»

یا مدل کامپیوتری تر:    C:Shimishimi.pdf

این طور بخوانید، «سی دو نقطه بک اسلش شیمی بک اسلش شیمی دات پی دی اف».

حالا چطوری فرق اینا را هم به خاطر بسپاریم؟ یکی اینکه درایو ها تعداد شان زیاد نیست. عمومآ همین C و D و E و اینها هستند.

15 نکته کامپیوتری

فولدر ها یا پوشه ها هم که اصلآ از آیکون شان مشخص است.

 

فایل ها هم می توانید این جوری بشناسید. هر آیتمی که وقتی رویش کلیک می کنید دیگه جلوتر نمی توانید بروید یک فایل است. به عنوان مثال وقتی روی یک فولدر کلیک می کنید وارد آن می شوید، دوباره می توانید چیزی انتخاب کنید… در نتیجه این یک فایل نیست.

 

اما اگر روی یک عکس کلیک کنید آن عکس خودش باز می شود، دیگر داخل آن عکس پوشه های دیگر یا فایل های دیگر وجود ندارد. در نتیجه یک عکس یک فایل است.

به عبارتی هر آیتمی که یک پسوند داشته باشد، مثلآ txt. یا jpg. و… یک فایل است.

 

8- پسوند فایل ها مهم است: اول از همه، اصلآ پسوند چیه؟ پسوند اون سه حرف آخر اسم هر فایل است. پسوند به ویندوز و شما می گوید که این چه نوع فایلی است. به عنوان مثال یک فایل متنی که فقط حاوی نوشته است پسوندش txt. است.

عکس های واقعی مثل آنها که با دوربین عکاسی می گیرید عمومآ دارای پسوند jpg هستند.

عکس های کارتونی و کامپیوتری و غیر واقعی هم عمومآ gif یا png هستند.

فایل های فشرده شده عمومآ دارای پسوند zip یا rar هستند که آنها را باید با برنامه های مخصوص مثل Winzip یا WinRAR باز کنید.

فایل های اجرایی مثل فایل های برنامه های یا فایل های Setup بازی ها و… هم عمومآ دارای پسوند exe. هستند.

آهنگ ها هم که مطمئنم خودتان می دانید، عمومآ mp3 یا wav هستند.

پسوند فایل ها اطلاعات زیادی به ما می دهند. مثلآ اگر کسی یک فایل به شما داد که پسوند آن exe. بود و گفت این عکس خودم است. دارد دروغ می گوید! احتمالآ به جای عکس یک برنامه مخرب مثل یک ویروس است.

 

9- تفاوت وبلاگ و وب سایت: «وبلاگ» از جمله چیز هایی است که تعریف دقیقش یکم سخته. یک باور اشتباه اینه که یک وب سایت یک آدرس مستقل دارد، مثلآ www.microsoft.com یک سایت است اما microsoft.persianblog.ir یک وبلاگ است. این تعریف اشتباه است.

وبلاگ جایی است که – عمومآ – یک نفر یادداشت هایی می نویسد. این یادداشت ها می توانید شخصی، تخصصی یا عمومی باشد. وبلاگ ها بر پایه یکی از برنامه های مدیریت محتوا نظیر وردپرس یا مووبل تایپ هستند. همچنین می توانند روی سرویس دهنده های وبلاگ آنلاین باشند، مثل Blogspot یا Persianblog و… که در این صورت آدرس آنها به شکل EsmeWeblog.Persianblog.ir و… درمیاید. اما می توانند آدرس شخصی هم داشته باشند.

اکثر وبلاگ ها شامل بخش نظرات هم هستند که خوانندگان از این طریق با نویسنده در ارتباط هستند و نظر خودشان را به اطلاع نویسنده می رسانند. هم وبلاگ و هم وب سایت می تواند متعلق به یک نفر، چند نفر یا یک شرکت هم باشد در نتیجه مالکیت یا مخاطب یک نشانه برای تمیز دادن وبلاگ از وب سایت نیست.

اما عمومآ وبلاگ متعلق به یک نفر است و شما با ورود به آن می دانید که در حال خواندن نوشته چه کسی هستید. وبلاگ ها عمومآ غیر رسمی تر از وب سایت ها هم هستند.

یک تفاوت دیگر هم این است که وب سایت ها عمومآ سرویس یا محصول خاصی دارند اما وبلاگ ها – حداقل مستقیمآ – سرویسی ارائه نمی کنند و فقط حاوی نوشته های نویسنده هستند.

 

10- دومین، دامین یا دامنه: ببینید خودتان را درگیر نکنید، خیلی ساده است. اسم هر سایت (آدرسی که تایپ می کنید که واردش شوید) دامنه آن سایت است. مثلآ دامنه یاهو yahoo.com است. برای داشتن این نام ها باید نام مورد نظر آزاد باشد و مبلغی را سالیانه پرداخت کنید تا به نام شما ثبت شود.

توجه کنید که مثلآ در مثال یاهو، کل عبارت “Yahoo.com” دامنه است، نه فقط “Yahoo”

توجه کنید که مثلآ در مثال یاهو، کل عبارت “Yahoo.com” دامنه است، نه فقط “Yahoo” در نتیجه “Yahoo.net” هم یک دامنه جدا است که می تواند متعلق به فرد دیگری باشد، همچنین “Yahoo.org” و… اما خوب شرکت های بزرگ تمام دامنه های اسم شرکت شان را به نام خودشان ثبت می کنند.

 

11- هاست یا هاستینگ: هاست، هاستینگ یا Host یعنی فضایی که فایل های یک سایت اینترنتی روی آن قرار می گیرد. هر چیزی که شما روی یک سایت می خوانید باید روی یک کامپیوتر واقعی در یک جایی از دنیا وجود داشته باشد.

این فضا ها هم توسط شرکت ها فروخته می شود. در نتیجه اگر می بینید می گویند «هاست 100 مگابایتی» یعنی به شما 100 مگابایت فضا می دهند که فایل های سایت تان را در آن نگهداری کنید.

 

12- پروکسی همان فیلتر شکن نیست: پروکسی (proxy) همان فیلتر شکن نیست و هیچ ربطی هم به فیلتر شکن ندارد. به کامپیوتر اصلآ فکر نکنید، پروکسی می دانید مثل چیست؟ مثل اینکه من زنگ بزنم به شما بگم «اگر می تونی سر راه برو فلان کتاب فروشی ببین این کتاب را داره؟» شما می روید و از همانجا به من زنگ می زنید، می گویید «آره مثلآ فلان کتاب هست جلدش این رنگیه قیمتشم اینه…». این یعنی پروکسی.

وقتی شما IP و Port پروکسی را در برنامه ای وارد می کنید یا از فیلتر شکن استفاده می کنید کامپیوتر شما به یک کامپیوتر دیگه در جایی از دنیا وصل میشه و اون کامپیوتر میره اون آدرسی که شما می خواهید را باز می کنه و به شما نشان میده. حالا اگر پروکسی شما در یک کشور خارجی باشه می تونه جاهایی بره که شما نمی تونید برید! خیلی واضحه نه؟

 

13- وی پی ان (vpn) همان فیلتر شکن نیست: نمی خواهم به ساختار vpn و… بپردازم. بلکه می خواهم بر عکس خیلی ساده برای تان توضیح بدهم که خوب متوجه بشید. vpn یک نوعی از شبکه است که اطلاعاتی که در آن رد و بدل می شود به خاطر فرایند رمزنگاری قابل دیده شدن نیست.

مثل چی؟ این سناریو را تجسم کنید، من و دوستم و شما با هم در یک اتاق هستیم. من و دوستم هر دو علاوه بر فارسی به زبان چینی هم مسلط هستیم اما شما یک کلمه هم چینی بلد نیستید. حالا شما به من به فارسی می گویید «تو حق نداری راجع به آن موضوع با دوستت صحبت کنی!». حالا اگر من شروع کنم به چینی با دوستم حرف بزنم چی؟ شما نمی توانید بفهمید من دارم راجع به چی حرف می زنم.

اینکه vpn به عنوان یک فیلتر شکن استفاده می شود هم موردی مشابه است. «آن موضوع» همان سایت مسدود شده است و «زبان چینی» هم همان رمزنگاری شبکه vpn.

 

14- RAM بیشتر همیشه بهتر نیست: رم و حافظه بیشتر همیشه الزامآ بهتر نیست. یعنی کلآ این عدد ها هر چقدر بزرگتر می شوند الزامی نیست که بهتر شوند. چرا؟ به دلایل مختلف، مهم ترینش اینکه خیلی اوقات کامپیوتر شما توان استفاده از آن مقدار عظیم RAM را اصلآ ندارد… به عنوان مثال، اکثر افراد از ویندوز های 32 بیت استفاده می کنند که توان استفاده بیشتر از 4 گیگ رم را ندارند یعنی اگر شما 8 گیگ رم هم داشته باشید هیچ فرقی نخواهید دید… پس اگر از نحوه کار یک دستگاه آگاه نیستید حواستان جمع باشد که پول تان را بی خود هدر ندهید. برای استفاده بیشتر از 4 گیگ رم باید از سیستم عامل های 64 بیت استفاده کنید. مثلآ Windows Vista x64 Ultimate.

 

15- قوی بودن یکی از اجزای کامپیوتر ضعیف بودن جزئی دیگر را جبران نمی کند: این هم از جمله اشتباهاتی است که از خیلی ها تا به حال شنیده ام. هر عضو کامپیوتر وظیفه منحصر به فرد خودش را دارد و قوی بودن یک جز، مثلآ RAM ضعیف بودن CPU را جبران نمی کند. مثلآ شنیده ام که می گویند «این بازی 2 گیگ رم می خواد ولی اگر CPU ات قویه با 1 گیگ هم جواب میده…» که کاملآ اشتباه است.



:: موضوعات مرتبط: آموزش , ,
:: بازدید از این مطلب : 1452
|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : احسان

انتقال برق بدون کابل بصورت بیسیم

 

انتقال نیروی برق بدون استفاده از سیم، از رویاهای دیرینه نویسندگان علمی‌تخیلی به شمار می‌رود. اما با پیشرفت‌های مهندسی، ابزارهای همراه و خودروهای الکتریکی، این رویا به زودی به واقعیت می‌پیوندد.

کابل‌های برق همواره گرد و غبار را به خود جلب می‌کنند. کامپیوترها، تلویزیون‌ها و پخش کننده‌های موسیقی هر ساله باریک‌تر می‌شوند، ولی سیم‌های جمع شده در گوشه هر اتاق، یک مانع زشت بر سر راه مینیمالیسم واقعی است. آیا راهی برای حل این مشکل وجود دارد؟

انتقال برق بدون کابل بصورت بیسیم

بعد از آن دردسر شارژ تلفن‌ها، ام‌پی‌تری پلیرها و پی‌دی‌ای‌ها قرار دارد. معمولا خیلی دردسر ساز نیست، ولی خیلی پیش می‌آید که شارژ باطری را فراموش کنید و خانه را با یک باطری خالی ترک کنید. آیا زندگی ساده‌تر نمی‌شد اگر هنگامی که وارد یک ساختمان می‌شدید، نیروی برق به طور نامرئی به دستگاه شما تابیده می‌شد؟ ارتباطات بی‌سیم در همه جا وجود دارد، پس چرا ما نمی‌توانیم برای همیشه دستگاه‌های الکترونیک خود را هم از کابل‌های برق جدا کنیم. نیوساینتیست در مقاله‌ای به پاسخی برای این پرسش پرداخته است.

 

تا کنون بهره‌وری پایین انتقال توان و مسائل ایمنی، تلاش‌ها برای انتقال بی‌سیم نیروی برق را بی‌اثر کرده بود، ولی چند شرکت نوآور جدید التاسیس و چند نام بزرگ، مانند سونی و اینتل، یک بار دیگر سعی دارند این امر را ممکن سازند. چند ساله اخیر شاهد ارائه سمینارهایی بوده است که وعده تامین نیروی الکتریکی مورد نیاز برای موبایل‌ها، لپتاپ‌ها و تلویزیون‌ها به صورت بی‌سیم می‌دهند. آیا ما به زودی شاهد وداع با سیم، یک بار و برای همیشه خواهیم بود؟

 

آرزویی به قدمت تولید برق

ایده انتقال بی‌سیم نیرو تقریبا به اندازه خود تولید برق قدمت دارد. در آغاز قرن بیستم، نیکلا تسلا پیشنهاد استفاده از کویل‌های بزرگ برای انتقال برق از طریق لایه تروپوسفر اتمسفر به خانه‌ها را داد. او حتی شروع به ساخت یک برج به نام واردن‌کلیف در لانگ‌آیلند نیویورک کرد، که یک برج مخابراتی خیلی بزرگ بود که می‌توانست با استفاده از آن ایده خود برای انتقال بی‌سیم نیروی برق را بیازماید. ولی داستان جایی قطع شد که حامیان مالی وی، هنگامی که دریافتند که هیچ راه عملی وجود ندارد که بشود مطمئن شد که مردم پول برقی را که از ان استفاده می‌کنند می‌پردازند، و در عوض شبکه برق سیمی گسترش یافت.

انتقال بی‌سیم دوباره در دهه 1960 بروز یافت، زمانی که یک هلیکوپتر مینیاتوری به نمایش درآمد که انرژی خود را از امواج مایکروویوی دریافت می‌کرد که از زمین به آن تابیده می‌شد. برخی ادعا کردند که یک روز ما قادر خواهیم بود که نیروی مورد نیاز فضاپیماهای خود را با تاباندن پرتوهای لیزر به آنها تامین کنیم. و به همین ترتیب، کارهای نظری زیادی بر روی احتمال تاباندن نیرو به زمین از فضاپیماهایی که انرژی خورشیدی را جذب می‌کنند، انجام شد.

با این وجود، انتقال نیروی بی‌سیم زمین به زمین در فاصله طولانی، نیاز به زیرساخت‌های گران قیمتی دارد، و با نگرانی‌ها در مورد امنیت انتقال نیرو از طریق امواج مایکروویو پرتوان، خیلی از این ایده استقبال نشد.

 

دردسری به نام کابل برق

به رغم اینکه ما در آینده نزدیک شاهد یک شبکه نیروی بی‌سیم نخواهیم بود، ایده تاباندن انرژی در یک مقیاس کوچک‌تر به سرعت در حال گسترش است. این تا حد زیادی به این دلیل است که با وجود ارتباطات بی‌سیم، مانند وای‌فای و بلوتوث، و مدارهای الکتریکی که هر روز کوچک‌تر می‌شوند، اکنون کابل‌های برق تنها مانع بر سر راه این هستند که کاملا قابل حمل شوند.

انتقال برق بدون کابل بصورت بیسیم

با این محرک جدید، مهندسین و شرکت‌های نواور به استقبال این چالش رفتند و به رغم اینکه تاباندن انرژی هنوز در مرحله طفولیت قرار دارد، به نظر می‌رسد که سه حالت برای آینده آن متصور باشد. استفاده از امواج رادیویی برای انتقال الکتریسیته شاید مشخص‌ترین راه حل باشد، چرا که در اصل از همان نوع از فرستنده‌ای و گیرنده‌ای استفاده می‌کنید که در مخابرات وای‌فای از آن استفاده می‌شود. شرکت پاورکست که در پیتزبورگ پنسیلوانیا مستقر است، به تازگی از این فناوری برای انتقال نیرویی در حد میکرووات و یا میلی‌وات در فواصل بیش از 15 متر برای حسگرهای صنعتی استفاده کرده است. آنها اعتقاد دارند که می‌توان یک روز از رویکرد مشابهی برای شارژ ابزارهای کوچکی مانند کنترل از راه دور، ساعت‌های زنگ‌دار و یا حتی موبایل استفاده کرد.

یک احتمال دوم برای ابزارهای پرمصرف‌تر، تاباندن یک پرتو لیزر فروسرخ تنظیم شده به یک سلول فتوولتائیک است که پرتو را به انرژی الکتریکی بازتبدیل می‌کند. این رویکردی است که شرکت PowerBeam واقع در سن‌خوزه کالیفرنیا انتخاب کرده است، ولی تا کنون بازدهی آن تنها بین 15 و 30 درصد بوده است. درست است که می‌توان از این روش برای تامین نیروی دستگاه‌های پرمصرف‌تر استفاده کرد، ولی در عمل تلفات زیادی دارد.

این فناوری برای تامین نیروی لامپ‌های بی‌سیم، بلندگوها و ابزارهای الکترونیک با مصرف برق کمتر از 10 وات به کار رفته است. در طول زمان و با ارتقای فناوری لیزر و سلول‌های فتوولتائیک، شرکت امیدوار است که بازدهی بالاتر از 50 درصد هم امکان پذیر شود. گراهام می‌گوید: «هیچ دلیلی وجود ندارد که ما نتوانیم در نهایت یک لپتاپ را به این ترتیب شارژ کنیم». بر خلاف برخی از فناوری‌های امکان پذیر دیگر، یک لیزر متمرکز انرژی کمی را در فواصل طولانی از دست می‌دهد، و بازدهی خود را از دست نمی‌دهد: «صد متر فاصله طوانی محسوب نمی‌شود».

 

پرتوهای دردسرساز

دیگران نسبت به عملی بودن این روش برای ابزارهای واقعا قابل حمل خوشبین نیستند، ابزاری که دائما در و بین اتاق‌ها در حرکت هستند. منو ترفرز، رئیس کنسرسیوم نیروی بی‌سیم در هلند می‌گوید: «یک پرتو فروسرخ نمی‌تواند برای شارژ یک گوشی موبایل مناسب باشد، چرا که جای مشخصی ندارد». راه حل پاوربیم قرار دادن یک لامپ کوچک فلوئورسنت در دستگاه گیرنده است تا دوربینی که در فرستنده کار گذاشته شده است، بتواند آن را رهگیری کند و امواج لیزر را به همان سو بفرستد. مشکل دیگر این است که برای هر دستگاهی که می‌خواهید شارژ کنید باید یک پرتو مجزا فرستاده شود، مسئله‌ای که به گفته آریستیدیس کارالیس از ام‌آ‌ی‌تی برای مهندسین دردسرساز خواهد بود، وی در حال حاضر مشغول کار بر روی یک سیستم جایگزین انتقال بی‌سیم نیروی برق است.

سومین احتمال نیز القای مغناطیسی است، که جذاب‌ترین انتخاب برای کاربرد‌های بزرگ محلی است. یک میدان مغناطیسی متناوب که از یک کویل ناشی می‌شودکه می‌تواند در کویل دیگری که در نزدیکی آن باشد، جریان الکتریکی را القا کند، این همان روشی است که خیلی از ابزارها مانند مسواک‌های برقی و حتی برخی از موبایل‌ها باطری‌های خود را شارژ می‌کنند.

ولی مشکل اینجا است که به رغم اینکه درست در مجاورت کویل، بازدهی دستگاه خیلی خوب است ولی وقتی که حتی تنها چند میلیمتر فاصله وجود داشته باشد، این بازدهی به صفر می‌رسد.

این اصل شناخته شده‌ای است که در صورتی که دو شیء در فرکانس مشابهی رزونانس داشته باشند، انرژی مکانیکی منتقل شده، خیلی بیشتر می‌شود، وقتی که یک خواننده اپرا با صدای خود یک لیوان را به لرزش در می‌آورد از همین اصل استفاده می‌کند. کارالیس و همکارانش می‌خواستند تا ببینند که آیا می‌توان به همین ترتیب بازدهی میدان مغناطیسی را در فواصل طولانی‌تر بالا برد یا نه.

انتقال برق بدون کابل بصورت بیسیم

گروه از یک کویل القایی متصل به یک خازن استفاده کردند. انرژی در مدار به سرعت بین یک میدان الکتریکی در خازن و یک میدان مغناطیسی در کویل نوسان می‌کند. فرکانس این لرزش توسط توانایی خازن برای ذخیره بار و قابلیت کویل برای تولید یک میدان مغناطیسی کنترل می‌شود. اگر فرکانس در مدار فرستنده انرژی با گیرنده متفاوت باشد، رزونانس اتفاق نمی‌افتذ. نتیجه این خواهد بود که انرژی ارسالی از سوی فرستنده هم فاز با انرژی که در گیرنده وجود دارد نخواهد بود و در نتیجه آن، این دو همدیگر را خنثی می‌کنند. ولی گروه به این نکته توجه داشت که اگر فرستنده و گیرنده رزونانت باشند، میدان‌ها در دو کویل با هم سنکرون خواهند بود، که به این معنی است که تداخل آنها سازنده است و مقدار انرژی منتقل شده افزایش می‌یابد.

آنها نظریه خود را در سال 2007 با موفقیت آزمایش کردند، نتیجه: انتقال 60 وات در فاصله 2 متر، با بازدهی 50 درصد. گروه از آن زمان و برا پیشبرد این نظریه، یک شرکت تاسیس کرده که WiTricity نام دارد. سال ذشته، شرکت از دو کویل مربعی به عرض 30 سانتیمتر استفاده کرد، یکی در فرستنده و دیگری در گیرنده، تا یک تلویزیون 50 واتی را با بازدهی 70 درصدی، در فاصله نیم متری از منبع نیرو تغذیه کند. کارالیس می‌گوید: «در برخی موارد، افزایش بازدهی در اثر رزونانس می‌تواند بیش از صد هزار بار بیش از حالت بدون رزونانس باشد».

بر خلاف انتقال انرژی لیزری که نیاز به دید مستقیم داشت، میدان مغناطیسی روی گیرنده متمرکز نمی‌شود و می‌تواند از موانع بین فرستنده و گیرنده هم عبور کند.

 

شرکت‌های بزرگ الکترونیکی نیز به سرمایه گذاری روی «انتقال رزونانسی» علاقه نشان داده‌اند. برای مثال، سونی یک تلویزیون بی‌سیم را به نمایش گذاشته و اینتل نیز در حال سرمایه گذاری بر روی این فناوری برای دسته‌ای از ابزارها است. امیلی کوپر، از محققین آزمایشگاه اینتل در سیاتل می‌گوید: «بازدهی انتقال نیرو کاملا مستقل از میزان توان است، در نتیجه می‌توان برای لپتاپ‌ها، دستگاه‌های الکترونیکی برای مصرف‌کنندگان مانند تلویزیون‌ها، و ابزارهای کوچک‌تر قابل حملی مانند موبایل‌ها هم می‌توان از همین روش استفاده کرد». به عبارت دیگر، بازدهی انرژی برای تغذیه یک تلویزیون پلاسمای بزرگ و یک پی‌دی‌ای کوچک با استفاده از رزونانس به یک اندازه خواهد بود.

با چنین ارائه‌های نویدبخشی، به نظر محتمل می‌آید که انتقال نیرو بدون سیم، در آینده نقش مهمی در منازل ما بازی کند. در حال حاضر، یک استاندارد تکنیکی، که Qi نام دارد، برای تکنیک القای مغناطیسی غیر رزونانسی وجود دارد، و صفحات سازگار با آن نیز به زودی در دسترس خواهند بود. برای دیگر روش‌ها هنوز زود است، ولی استانداردهای مشابهی نیز برای آنها ارائه خواهند شد.

 

مضرات برای انسان

ولی این فناوری با موانعی نیز روبرو خواهد شد. به یک دلیل، شما نگرانی در مورد انتقال پرتوهای نسبتا پرتوان انرژی از اتمسفر را نادیده گرفته‌اید. برای مثال، انتقال لیزری را در نظر بگیرید: کارالیس می‌گوید که «انرژی بالایی که در پرتوهای اریک لیزر متراکم شده می‌تواند صدمات جدی به سلامتی افراد وارد کند». ولی در محصولات پاوربیم این امر خطرناک نخواهد بود. اگر دوربین کوچک روی فرستنده نتواند لامپ کوچک روی گیرنده را ببیند، در عرض چند هزارم ثانیه لیزر را خاموش می‌کند. و جهت افزایش ایمنی هم، اگر گیرنده یک قطعی ناخواسته در دریافت لیزر را حس کند، پیامی از طریق رادیو برای فرستنده ارسال می‌کند.

ولی قرار گرفتن در معرض امواج رادیویی و میدان‌های مغناطیسی متناوب نیز خطرات بالقوه خود را دارد. اگر آنها گرما را به سلول‌های ما ارسال کنند، می‌توانند در یک بازه زمانی طولانی به بافت‌ها آسیب وارد کنند. ولی با توجه به این که میزان امواجی که محصولات شرکت‌هایی مانند ویتریسیتی ما را در معرض آن قرار می‌دهند کمتر از حد مجاز استانداردها است، نباید خطر خاصی ما را تهدید کند.

ولی این ترس وجود دارد که میدان‌های الکترومغناطیسی بافت‌ها را از طریق یک مکانیزم دیگر غیر گرمایی تخریب کنند، مانند نگرانی که در مورد گوشی‌های موبایل وجود دارد. وقتی که هیچ تحقیق گسترده در دسترسی برای آزمودن در معرض قرار گرفتن در طولانی مدت وجود ندارد، آنها مجبور بودند که به تحقیقات آزمایشگاهی اتکا کنند، که آنها هم هیچ تاثیر آشکار یا تکرار پذیری را پیدا نکرده‌اند. و این یعنی این که این قضیه مضر بودن یا نبودن امواج مایکروویو کماکان لاینحل باقی خواهد ماند.

ولی شاید نگرانی بیشتر مربوط به مسائل زیست محیطی باشد. در حالی که زمین هر روز گرم‌تر می‌شود، خیلی از مردم به دنبال راهی برای افزایش بهره‌وری و ذخیره انرژی می‌گردند، تا به این ترتیب انتشار گازهای گلخانه‌ای از نیروگاه‌ها کاهش یابد. برای برخی از افراد، انتقال بی‌سیم نیروی برق با توجه به تلفاتش، به معنی یک گام رو به عقب خواهد بود.

شاید وقتی به تک تک ابزارها نگاه می‌کنیم، میزان اتلاف انرژی زیاد به نظر نرسد، ولی اگر کل خانه از یک سیستم بی‌سیم استفاده کند و این امر در تعداد زیادی از منازل اتفاق بیفتد، داستان دیگری خواهد بود. پرسش این است که چرا باید به جای کاهش تلفات مصرف برق، رو به یک سیستم بی‌سیم انتقال انرژی بیاوریم، فقط به این دلیل که زیباتر خواهد بود؟

 



:: موضوعات مرتبط: آموزش , ,
:: بازدید از این مطلب : 1300
|
امتیاز مطلب : 28
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1389 | نظرات ()